Organisation

Vallensbæk Kommunes organisering

Det er Vallensbæk Kommunalbestyrelse, der udstikker retningen og sætter mål for den kommunale drift og udvikling. Vallensbæk Kommune som organisation understøtter realiseringen af de politiske mål.

Vallensbæk Kommunens nærværsorganisation

Borgmester

Borgmesterens opgaver kan opdeles i opgaverne som formand for kommunalbestyrelsen, formand for økonomiudvalget og som administrationens øverste daglige leder. Borgmesteren skal koordinere den kommunale virksomhed og sikre, at forvaltningen fungerer som en enhed.

Henrik Rasmussen (C) er borgmester i Vallensbæk, og har været det siden 2010.

Direktion

Direktionen har det overordnede ansvar for koordinering, udvikling og strategier for den samlede kommunale organisation, herunder økonomi, personale, ledelse og politisk servicering.

Direktionen består af kommunaldirektøren og to direktører. På billedet ses borgmester Henrik Rasmussen, kommunaldirektør Anette J. Laustsen og de to direktører Katrine Buhl Møller og Peter Werther Andersen. 

Kommunaldirektør Anette J. Laustsen

Kommunaldirektøren er ansvarlig for centret: 

  • Center for Job, Organisation og Ledelse

Derudover har kommunaldirektøren ansvaret for erhvervsområdet.

Kommunaldirektøren sætter retningen for både udvikling og drift.
Kommunaldirektøren understøtter borgmesteren, Kommunalbestyrelsen og Økonomiudvalget.

Direktør for Social, Sundhed og Økonomi Peter Werther Andersen

Direktøren er ansvarlig for centrene:

  • Center for Pleje og Omsorg
  • Center for Sundhed, Familie, Social og Fritid
  • Center for Økonomi og Indkøb

Direktøren understøtter Social- og Sundhedsudvalget i deres arbejde.

Direktør for Børn, Unge, Teknik og Miljø Katrine Buhl Møller

  • Mail: kam@vallensbaek.dk
  • Telefon: 4797 4061

Direktøren er ansvarlig for centrene:

  • Center for Børn og Unge
  • Center for Ejendomme, Projekter og IT
  • Center for Teknik og Byudvikling

Direktøren understøtter Klima-, Teknik- og Miljøudvalget samt Børne- og Kulturudvalget i deres arbejde.

Nærværsorganisation

I Vallensbæk Kommune er vi organiseret i en nærværsorganisation og bruger nærværet aktivt i alle vores relationer. Vi har fokus på at nedbryde siloer, at samarbejde med hinanden og borgerne, og at lykkes på tværs. Herunder kan du se hvad de enkelte centre arbejder med.

 
 
Kontakt

Organisation og Ledelse

Centret har det overordnede ansvar for 0–18 års området og har fokus på at skabe gode rammer for alle børn og unge i Vallensbæk. Området består af tre skoler, ni dagtilbud og dagplejen, der på tværs skaber sammenhæng, fra man starter i institution og dagpleje, over skole og SFO, til man er godt i vej med uddannelse og job.

Musikskolen, Ungdomsskolen, ungdommens uddannelsesvejledning (UU) og pædagogisk psykologisk rådgivning (PPR) er med til at bidrage til den gode udvikling for Vallensbæks børn og unge.

Centeret har ansvaret for, at kommunens projekter kommer godt og sikkert i mål og fungerer i praksis, uanset om det er bygge-, anlægs eller IT-projekter. Centeret servicerer både centrene på rådhuset og kommunens mange institutioner: skoler, plejeboliger, daginstitutioner, tandplejen osv. Centret sikrer, at alle kommunens it-systemer er tilgængelige og sikre, ligesom centeret står for bygningsdriften af de kommunale ejendomme. Derudover har centeret fokus på at digitalisere arbejdsgange og udvikle nye intelligente it-løsninger, der gør det lettere at være familie, ung, senior, erhvervsdrivende eller pendler i Vallensbæk.

Centeret har ansvaret for og driver kommunens 50 plejeboliger, hjemmeplejen, hjemmesygeplejen og de midlertidige pladser. Vores kerneopgave er, at vi gennem værdige relationer og høj faglighed sammen med borgeren skaber mulighed for, at det enkelte menneske kan leve det bedste liv hver dag.

Centeret visiterer til ældreboliger, plejeboliger og hjemmepleje og yder rådgivning og sparring for eksempel til borgere med sygdommen demens og deres pårørende.

Centeret arbejder med at skabe de bedste rammer for livskvalitet i et godt og sundt liv for børn og voksne i Vallensbæk. Vi har fokus på støtte til børn, familier og voksne, der har brug for en ekstra indsats fra Familie og Forebyggelse og Voksensocial-området.

Centeret tilbyder borgerservice, tandpleje, sundhedspleje, mange forskellige sundhedstilbud, kultur og genoptræning og støtter op om Vallensbæks forskellige foreninger og frivillige ildsjæle.

Centeret samarbejder med Vallensbæks mange aktive borgere og de gode fællesskaber på tværs i bl.a. Seniorhuset, Kultur- og Borgerhuset, på Rideakademiet og i Idrætscenteret.

Centeret står for kommunens strategiske byudvikling med fokus på kvalitet, grønne byrum, trafik og skal ligeledes styrke det strategiske arbejde med de fælleskommunale selskaber. Derudover står centeret for plangrundlag, byggetilladelser, trafikplanlægning og pleje og vedligeholdelse af kommunens veje og grønne områder.

Centeret har ansvaret for udarbejdelse af kommunens budget og regnskab, og tilrettelægger processer og forretningsgange, der sikrer en sund og stabil økonomi i de enkelte institutioner og i Vallensbæk Kommune som helhed.

Centeret indgår, administrerer og følger også op på indkøbsaftaler for hele kommunen. Herudover står vi for opkrævning af bl.a. ejendomsbidrag og for indsatsen mod socialt bedrageri.

Centerets primære opgaver er at understøtte andre med at lykkes på et bredt opgaveområde:

Job og Ydelser arbejder aktivt med at få arbejdssøgende borgere i Vallensbæk ud på arbejdsmarkedet og tilbyder forskellige indsatser fx virksomhedspraktik, vejledning og opkvalificering til ledige.

Centeret arbejder tæt sammen med virksomhederne i Vallensbæk Kommune, når de skal finde nye medarbejdere og har brug for hjælp til det rigtige match med ledige borgere. Vi understøtter også virksomhederne i forhold til sygemeldte medarbejdere. Hvis en medarbejder sygemeldes, kan vi deltage i en rundbordssamtale i virksomheden med deltagelse af virksomheden, medarbejder og kommune.

Endelig står centeret for udbetaling af forskelligere ydelser til borgere fx uddannelseshjælp og kontanthjælp.

Kommunens egne ledere og medarbejdere bliver understøttet af HR- og Personaleafdelingen, der varetager et bredt udvalg af opgaver inden for HR, personale og løn, bl.a.  rekruttering, onboarding, medarbejderudvikling, arbejdsmiljø, overenskomster og lønudbetaling.

Direktionssekretariatet sekretariatsbetjener kommunalbestyrelsen og øvrige politiske udvalg med bl.a. dagsordener og materiale til de politiske møder. Servicering af borgmester og direktion ligger også her.  

Kommunikation understøtter kommunikationen med kommunens borgere på sociale medier og i magasinet Vallensbæk NU. Kommunikation varetager også kommunens pressekontakt og står for understøttelse af kommunens grafiske udtryk.

Jura løser juridiske opgaver og rådgiver kommunalbestyrelsen, direktionen og kolleger om juridiske emner. Teamet sekretariatsbetjener kommunens huslejenævn, beboerklagenævn, bevillingsnævn, hegnsyn og børn og unge-udvalg. Opgaven med afholdelse af valg og folkeafstemninger er også forankret i teamet.