Vallensbæk kommune og ARKEN Museum for Samtidskunst har indgået en Partnerskabsaftale.
Formålet er i fællesskab at præsentere børn og unge for æstetiske og kreative læreprocesser og æstetiske miljøer, hvor de i fællesskaber oplever kunstens mangfoldige verden af udtryksformer og erkendelsespotentialer.
Gennem tætte samarbejder skabes gensidige læreprocesser, der sætter børn og unges kreative kompetencer i højsædet og styrker både museumsundervisernes, pædagogernes og lærernes kompetencer.
ARKEN og børnehaverne i Vallensbæk kommune: ”På små ben i kunsten”
Alle 4-årige børn i Vallensbæk kommunes børnehaver besøger ARKEN kunstmuseet.
Besøgene foregår i perioden maj-juni hvert år, hvor børnene besøger ARKEN i grupper á 10 børn – ledsaget af personale fra børnehaven.
Forud for besøgene afholdes obligatorisk pædagogworkshop, der inspirerer personalet til at sammensætte og gennemføre en ”før” og ”efter” proces i børnehaven.
ARKEN-Sanddag
Børnehaver og indskoling- og mellemtrinsklasser fra Vallensbæk inviteres til at deltage i ARKEN-sanddag, der årligt afholdes i juni måned på stranden ved ARKEN.
ARKEN, 5. klasser og 10. klasse i Vallensbæk kommune: ”Laboratorium for kreativ læring”
Alle elever i kommunens 5.klasser og 10. klasse indgår i løbet deres skoleår i Åben Skole forløbet ”Laboratorium for kreativ læring” (K-lab).
Undervisningen i ”Laboratorium for kreativ læring” foregår både lokalt på skolen og på Arken. Og forløbet afsluttes med, at eleverne inviterer forældre m.fl. til fernisering på ARKEN.
”Laboratorium for kreativ læring” (K-lab), er baseret på erfaringerne med ”Laboratorium for kreativ læring” i perioden 2016-2019, hvor folkeskolerne og ARKEN i fællesskab undersøgte mulighederne omkring Åben Skole samarbejder ved hjælp af donation fra A.P. Møller Fonden.
Billedkunst-Valgfag
I perioden august 2020 december 2023 samarbejder ARKEN-undervisning og folkeskolernes billedkunstvalghold omkring styrkelse af faglige processer i det nye billedkunstvalgfag.
Dette samarbejde er igangsat med en donation fra A.P. Møller fonden.
I projektperioden bliver der i fællesskab drøftet modeller for videre samarbejde omkring billedkunstvalgfaget til gavn for elever, undervisere m.m.