Efter flere test på fabrikken i Tyskland og en 800 kilometer lang rejse til Danmark, så er det første letbanetog til Hovedstadens Letbane nu afleveret.
Fredag kunne borgmester Henrik Rasmussen se letbanetoget for første gang både udvendigt og indvendigt, da Vallensbæk Kommune de 10 andre ejerkommuner samt Region Hovedstaden var inviteret til præsentation af det nye tog på Hovedstadens Letbane kontrol- og vedligeholdelsescentret i Glostrup.
Regionsrådsformand i Region Hovedstaden, Lars Gaardhøj, ser frem til Letbanens muligheder for at transportere borgere mellem blandt andet hospitalerne:
- Letbanen kommer til at give et markant løft af den kollektive trafik i hele hovedstadsregionen. Den kommer til at binde S-togsnettet sammen på tværs, den kan samle folk op ved de større stationer, og den får stop ved en lang række arbejdspladser ved DTU og ikke mindst Herlev og Glostrup hospital. Det sidste vil få stor betydning for alle de patienter, pårørende og medarbejdere, der skal frem og tilbage til hospitalerne.
Vil skabe mange arbejdspladser
Hovedstaden Letbane vil strække sig fra Lyngby til Ishøj, og for de mange kommuner som ejer letbanen, vil det betyde en stor stigning i både tilflyttere og arbejdspladser, fortalte borgmester i Gladsaxe og næstformand i bestyrelsen, Trine Græse:
- Det er en drøm der går i opfyldelse med dette første tog. Vi har set frem til længe at Hovedstadens Letbane skulle blive til virkelighed, og nu sker det næsten med dette tog. Hele vejen langs Ring 3 skyder der virksomheder og domiciler op, og vi forventer flere tusinde nye arbejdspladser og tilflyttere allerede i i 2032. Nu bliver vi bundet rigtig sammen med hovedstaden, og det vil få stor betydning for alle kommunerne.
Ejerkredsen var også inviteret inden for i letbanetoget. Toget er nu klar til test på Hovedstadens Letbane kontrol- og vedligeholdelsescentret i Glostrup.
Et løft til den kollektive trafik
Det første af i alt 29 tog er 36,9 meter langt og vejer hele 48,6 ton. Ifølge bestyrelsesformand for Hovedstadens Letbane, Jakob Thomasen, så er der tale om et af de største investeringer i den kollektive trafik i nyere tid:
- Toget er grønt, og det er også et grønt signal vi sender med letbanen. Letbanen imødekommer et stort og stigende behov for grønnere mobilitet. En styrket kollektiv transport vil understøtte vækst og udvikling i hele hovedstaden ved at binde seks S-togslinjer samt regionaltogstrafikken sammen på tværs. Letbanen kommer kort sagt til at ændre den kollektive trafik i hele området.
Der bliver leveret i alt 29 tog. Sidste tog forventes leveret i 2025, hvor Hovedstadens Letbane åbner.
Et letbanetog kan dreje skarpere, bremse hurtigere og håndtere større hældninger end et almindeligt tog. Derfor egner det sig godt til at køre i byområder.
Fakta om Letbanetoget
- Hvert tog består af fire vogne og har plads til ca. 260 passagerer.
- De nye letbanetog bliver ca. 2,65 meter brede, ca. 37 meter lange og 3,5 meter høje.
- Togene kan køre 80 km/t, men vil i praksis køre højest 70 km/t på strækningen mellem Lyngby og Ishøj.
- Letbanetoget forsynes med strøm via en køreledning, og toget vil for det meste køre i sit eget spor, et såkaldt tracé. I vejkryds og enkelte andre steder kommer det til at køre blandet med den øvrige trafik.
- Toget er indrettet med fire flexområder, hvor der vil være plads til kørestole, barnevogne og cykler. Derudover er toget indkøbt med et gulv uden niveauskift, så kørestole, barnevogne og cykler nemt kan flyttes inde i toget og til den nærmeste udgang.