I morgen er det store valgdag på Vallensbæks tre folkeskoler. Det er dog hverken folketingsvalg, europaparlamentsvalg eller kommunalvalg, som skal trække folk ind i stemmebåsene, men skolevalg. Her skal alle Vallensbæks elever i 8. og 9. klasse stemme på de partier, de føler sig mest enige i.
Skolevalg afholdes landet over, og i Center for Børn og Unge i Vallensbæk Kommune har det været vigtigt at arrangere en valgdebat, som kan få de unge til at spidse øre og gerne hoppe i sæderne. For det er nemlig et mål i den kommunale udviklingsstrategi at klæde de unge på til at blive aktive og nysgerrige borgere.
- Det er vigtigt, at de unge mærker, hvordan demokratiet lever. Gennem de sidste uger har de lært, hvordan de kan indgå i en debatkultur, at man kan diskutere på en god måde, og at demokrati faktisk også kan være sjovt, siger udviklingskonsulent Steen Liljegren fra Vallensbæk Kommune.
Latterbrøl, håndsoprækning og klapsalver
Paneldebatten blev da også livlig med hele 10 særdeles veloplagte kandidater i den store sal på Pilehaveskolen tirsdag formiddag. Derfor gik der både bølger af klapsalver og latter igennem salen flere gange, når de unge politikere på scenen turnerede godt på spørgsmål fra salen eller dagens ordstyrer, komikeren Morten Wichmann.
Komiker Morten Wichmann var dagens ordstyrer og var med til at hive energien op i salen med en kvik bemærkning og skarpe spørgsmål.
Blandt publikum var Jay Vaughn fra Pilehaveskolen, som greb mikrofonen og stillede et spørgsmål under debatten.
- Der var en god energi, så man ikke kedede sig, sagde Jay, som efter debatten føler sig bedre klædt på til at skulle stemme til skolevalget.
- Jeg synes, det var spændende og godt at få mere at vide om de forskellige sider og partier. Både dem, jeg synes, er gode, og dem, jeg ikke kender så godt, sagde han.
Det samme tænkte veninderne Pawan Kaur og Emily Ochtaras, der havde taget turen fra Egholmskolen.
- Vi får et indblik i, hvad man skal stemme, når man bliver myndig, så det er ret fedt, og vi ville ønske, at der havde været mere tid til at høre flere forskellige mærkesager, sagde de.
Flere elever stillede spørgsmål til kandidaterne. Heriblandt Jay Vaughn fra Pilehaveskolen, som var interesseret i debatten om strengere straffe eller resocialisering af kriminelle.
Nære spørgsmål
Netop Pawan og Emilys mærkesag nåede ikke at blive vendt i paneldebatten, og derfor gik de i direkte dialog med ungdomspolitikerne efterfølgende.
- Vi ville gerne høre Venstres holdning til topskat, fordi vi synes, at det er et vigtigt emne, som man burde tale mere om. Min mor er sygeplejerske, og hun betaler topskat, og det, synes jeg, er uretfærdigt, fordi det er jo ikke for pengene, at hun arbejder, siger Pawan.
Og det er netop et godt eksempel på, at politik bliver nærværende for de unge, siger Steen Liljegren fra Center for Børn og Unge. Herfra er øvelsen at lære at balancere flere forskellige mærkesager.
- Det er faktisk sin sag at skulle gøre regnebrættet op og afgøre, hvem man er mest enig i, når man skal forholde sig til flere spørgsmål på en gang. Det er det, vi øver her i rammen af skolevalg, og derfor er det også så vigtigt, at skolevalget er så virkelighedsnært som muligt med passionerede unge politikere og handler om de emner, der betyder noget for vores unge.