Karrierekompetence danner grundlag for de mange valg børn og unge kommer til at skulle træffe livet igennem ift. at skabe sammenhæng i deres tilværelse mellem uddannelse, arbejde og personligt liv. Karrierekompetence udvikles hele livet igennem, og i skolen kan der i samarbejde med vejledningen dannes et godt fundament for nogle af de mange valg, de unger skal træffe.
Karrierekompetence udvikles gennem karrierelæring. Bill Laws begreb karrierelæring – læring om karriere – betegner børn og unges læreprocesser omkring om uddannelsernes og arbejdets verden, forskellige slags liv at leve, værdier, en selv og andre – og hvordan disse forhold er forbundet med de øvrige dele af livet.
Læring omfatter både erfaringsdannelse og refleksion. Derfor er mange af vejledningsaktiviteterne i skolen bygget op således at eleverne både opnår oplevelse, erfaring og refleksion. Bill Law taler om:
- At opdage (få indtryk, opleve, få information)
- At ordne (se forskelle/ligheder og sammenligne)
- Fokusere (mærke, hvad der er vigtigt)
- Forstå (forklare og begribe)
Ofte går børn og unge fra oplevelsen af en vejledningsaktivitet (f.eks. praktik eller brobygning på en ungdomsuddannelse) til en vurdering af, om det er noget for dem, eller om det de deltog i, var sjovt eller ej. For at understøtte udvikling af karrierekompetence er det vigtigt, at de hjælpes ind i nogle processer, hvor de får lejlighed til at reflektere mere nuanceret over uddannelses- og jobverdenen og sig selv og andre – og det kan Bill Laws 4 faser være en hjælp til, når man planlægger en aktivitet i enten skolen eller uddannelsesvejledningen.
Kilde: På vej mod karrierekompetence - inspirationshæfte med spørgsmål, som understøtter karrierelæring