Mandag den 2. juni summede Egholmskolen af lidt mere aktivitet end normalt. En gruppe amerikanske lærere og skoleforskere var rejst over Atlanten for at besøge skolen og få et unikt indblik i den danske måde at drive folkeskole på.
Besøget var arrangeret i samarbejde med Educational Visits Denmark, og Egholmskolen var udvalgt som et eksempel på en skole med både stærkt fagligt fokus og et godt øje for elevernes trivsel og udvikling.
– Det er stort for både Egholmskolen og Vallensbæk, at vi kan få lov til at være eksponenter for den danske skoletradition. Vi er stolte af vores elever – børn der tør stille spørgsmål, byder ind i undervisningen og møder gæsterne med åbenhed og nysgerrighed. Nogle ville endda tage selfies med dem, fortæller skoleleder Mette Geschwendtner.
Besøget omfattede en rundvisning på skolen, observationer i matematik- og engelskundervisning samt en fælles frokost, hvor erfaringer og indtryk blev udvekslet.
Skole med udsyn – og noget at vise frem
Ifølge Mads Albertsen, direktør i Educational Visits Denmark, handler besøgene ikke om flotte præsentationer – men om ægte indblik i kulturen bag.
– De her lærere og forskere er ikke kommet for at høre et oplæg, men for at mærke hvordan den danske skole fungerer i praksis. De er nysgerrige på vores måde at arbejde med motivation, læringsparathed og børn som hele mennesker. I USA er der ofte et stort pres på akademiske resultater, mens vi i Danmark prioriterer både faglig og personlig udvikling, siger Mads Albertsen.
Gæsterne selv lagde især mærke til den frihed og det ansvar, børnene bliver mødt med – også uden for klasselokalet.
– Jeg blev virkelig overrasket over hvor meget frihed børnene har – både i timerne og i frikvarteret. I USA ville der være voksne, som anviste hvordan børnene må klatre og lege. Her stoler man på, at børnene selv kan finde ud af det. Det er både anderledes og inspirerende, sagde Jeremy Zelkowski, én af de deltagende lærere.