Pernille begyndte som frivillig gymnastiktræner ved et tilfælde i 2014. Men efter mange år med at træne børnehold på Egholmskolen, deltog hun i et kursus med Specialsporten, en forening der arbejder med fritidsaktiviteter for børn med særlige behov. Det blev starten på et nyt initiativ i Vallensbæk Gymnastikforening, hvor man ville starte et hold specielt for børn med særlige behov.
- Jeg har altid haft en passion for at gøre en forskel for de børn, der ikke passer ind i almindelige sportsaktiviteter. For de var og er derude. Så selvfølgelig fortjente de også et hold i Vallensbæk.
Et åndehul i hverdagen
Holdet, som hedder "Motorik og Gymnastik", blev skabt for børn med udfordringer som autisme, ADHD, angst og motoriske vanskeligheder. Børn, der ofte har svært ved at være en del af almindelige gymnastikhold på grund af sociale eller fysiske udfordringer, finder her et fristed. Og det gør Pernille faktisk også.
- I en travl hverdag, hvor man ofte har mange gøremål, er det mit åndehul at tilbringe tid med dem. De giver så meget glæde fra sig. At se dem lave en kolbøtte og være sammen med andre børn uden at føle sig anderledes er helt vidunderligt. Der er ingen børn, der bliver kede af det eller føler sig udenfor – det er en dejlig oplevelse, fortæller Pernille.
Pernille og hendes medtrænere har nu trænet børnene i fire sæsoner. Træningen foregår en gang om ugen på Pilehaveskolen, og der er ikke kun gymnastik og træning af grundsanser på programmet. De arbejder også med børnenes sociale færdigheder. Træningen starter altid med en rundkreds, hvor børnene og trænerne taler om deres dag, og hvad der skal ske under timen. Det er med til at skabe en forudsigelig og tryg ramme for børnene. Målet er, at børnene en dag kan integreres i almindelige sportshold, når de har vænnet sig til at være på et hold.
- Et vigtigt mål med træningen er at lære børnene at begå sig socialt og fysisk. Der er en klar agenda med deres deltagelse – både børnene og forældrene ved, at det er en midlertidig fase. Forud for hver sæson prioriterer vi at interviewe og kontakte forældrene for at forstå børnenes behov, og hvad der skal fokuseres på. Målet er, at børnene skal være klar til at deltage på almindelige hold bagefter – og det lykkes også, siger Pernille med et smil.