You are here

Letbanen

Nu begynder arbejdet med at anlægge letbane, der vil løfte den kollektive trafik i hele regionen, når den står klar i 2025. I anlægsperioden vil der dog være gener og trafikale udfordringer.

De første tegn på Hovedstadens Letbane vil i løbet af efteråret kunne ses langs Ring 3. I Glostrup skal der opføres et kontrol- og vedligeholdelsescenter, hvorfra letbanen skal styres, og hvor tog kan rengøres og vedligeholdes. I Brøndby begynder arbejdet med at anlægge en stibro over Ringstedbanen, og ved Buddinge Station tages der fat på at bygge en ny fodgængertunnel.

Desuden skal ledningerne under jorden flyttes og omlægges langs hele strækningen, så der kan gøres plads til letbanebyggeriet.

Anlægsarbejdet vil særligt kunne mærkes hos de mange trafikanter på langs og tværs af Ring 3. Kommunerne langs strækningen og Vejdirektoratet har derfor indgået et samarbejde, som skal sikre aktuel og pålidelig trafikinformation, så trafikanterne får de bedste muligheder for at tilrettelægge deres kørsel i perioden. Der stilles desuden en række krav til entreprenørerne om, at de eksempelvis ikke må ombygge bestemte kryds samtidig.

trafikken.dk og rejseplanen.dk kan du holde dig opdateret om udfordringer i trafikken i hele anlægsperioden. På dinletbane.dk kan du følge byggeriet og finde oversigtskort over linjeføringen og meget mere.

Se Gladsaxe Kommunes video - hele ruten på tre min.

Det sker i Vallensbæk

I Vallensbæk begynder vi med omlægning af forsyningsledninger i begyndelsen af 2019. Når vi ved præcist hvor og hvornår, melder vi det ud her.

Mere om letbanen

  • Naboer til byggeriet

    Letbanen og deres entreprenører, ledningsejere og Vallensbæk Kommune vil gøre hvad vi kan, for at holde naboer til byggeriet godt orienteret. Oplever du gener i forbindelse med byggeriet af Hovedstadens Letbane, er du meget velkommen til at kontakte Letbanen på tlf.: 7242 4500 eller på mail: info@dinletbane.dk

  • Fakta om Hovedstadens Letbane

    Hovedstadens Letbane skal køre på tværs af S-togsnettet med afgange hver 5. minut mellem Lyngby og Ishøj. Letbanen får tre stop i Vallensbæk; 'Vallensbæk' og 'Strandhaven' og 'Delta Park'.

    Letbanen får sit eget kendingsmærke på linje med S-tog og metroen i København. Mærket er et grønt L, der skiller sig ud fra S-tog og busser, som man forbinder med rød og gul. Samtidig signalerer den grønne farve, at letbanen et grønt transportmiddel, da den kører på el. 

    • Hovedstadens Letbane anlægges over 28 kilometer mellem Lundtofte nord for Lyngby og Ishøj.
    • Linjen vil omfatte 29 stationer og vil blandt andet forbinde DTU i Lyngby med Herlev og Glostrup Hospitaler.
    • Letbanen går på tværs af S-togslinjerne i den såkaldte fingerplan, og der er mulighed for omstigning til S-tog på seks stationer: Lyngby, Buddinge, Herlev, Glostrup, Vallensbæk og Ishøj.
    • Hovedstadens Letbane forventes at åbne i 2025.
    • Ifølge prognoserne vil letbanen skulle transportere flere passagerer end Kystbanen, nemlig 13-14 mio. om året.
    • Bag letbaneprojektet står staten ved Transport- Bygnings- og Boligministeriet, Region Hovedstaden og de 11 kommuner Lyngby-Taarbæk, Gladsaxe, Herlev, Rødovre, Glostrup, Brøndby, Albertslund, Vallensbæk, Ishøj, Hvidovre og Høje-Taastrup.
  • Det gør Hovedstadens Letbane for at mindske gener i anlægsfasen

    Det er besluttet, at trafikanter skal kunne komme frem i hele perioden. Derfor er der bl.a.:

    • Indført restriktioner i udbudsmaterialet om, at særligt udsatte steder og kryds ikke må ombygges samtidigt
    • Nedsat en rådgivende gruppe med politi, brandvæsen og beredskab, som skal sørge for, at udrykningskøretøjer kan komme frem
    • Busserne får forkørselsret og særlige spor, så de altid kan komme frem
    • Cykelstier fastholdes i videst muligt omfang, så cyklister kan føle sig sikre og ikke tvinges ud i omkørsler eller andre baner
    • Relevante aktører samarbejder om trafikinformation, så trafikanter kan planlægge deres kørsel i god tid
    • Entreprenøren pålægges at tilrettelægge arbejdet, så det påvirker omgivelserne mindst muligt
    • Der er også lavet en støjhandleplan. Her står der blandt andet, at:
    • Byggeriet skal foregå inden for normal arbejdstid om muligt. Der udføres kun nat- og aftenarbejde, når det er nødvendigt af hensyn til trafikken eller sammenhængende arbejdsprocesser
    • Entreprenøren skal benytte støjsvage metoder og maskiner om muligt
    • Evt. lugtgener skal reduceres ved overdækning og bortskaffelse
    • Der er krav om bl.a. partikelfiltre, fartbegrænsning og minimering af tomgang for maskiner
    • Eksisterende støjskærme genopsættes, så snart byggeriet tillader det
Sidst opdateret 15.10.2018