Vallensbæk Ældreråd beskæftiger sig med alle forhold omkring ældre i Vallensbæk Kommune.
Vallensbæk Ældreråd består af syv borgere, der er valgt blandt og af de over 60-årige i kommunen. Hvert andet år er henholdsvis 3 og 4 medlemmer på valg. Det er lovfastsat, at kommunen skal have et Ældreråd, og kommunen har pligt til at høre Ældrerådet i forslag, der påvirker hverdagen for kommunens ældre. Ældrerådet arbejder uafhængigt af politiske partier.
Medlemmer af ældrerådet
- Niels Erik Tulstrup (formand)
- John Riisgaard (næstformand)
- Lisa Rydendahl (kasserer)
- Leif Larsen
- Helle Glarø Mathiesen
- Birgit Rønne Seiersen
- Gert Ehrhorn
Formand
Niels Erik Tulstrup
Tel: 4373 3423 / 2320 9375
Mail: aer.nielseriktulstrup@gmail.com
Næstformand
John Stilling Riisgaard
Tel: 2329 8661
Mail: aer.johnriisgaard@gmail.com
Kasserer
Lise Rydendahl
Tel: 2142 7577
Mail: lise.rydendahl@youmail.dk
Medlem
Leif Larsen
Tel: 2147 0758
Mail: aer.leifsvendlarsen@gmail.com
Medlem
Helle Glarø Mathiesen
Tel: 2014 3242
Mail: aer.hgma@gmail.com
Medlem
Birgit Rønne Seiersen
Tel: 2947 0395
Mail: aer.birgitseiersen@gmail.com
Medlem
Gert Ehrhorn
Tel: 60 85 75 79
Mail: ehrhorn@live.dk
Ældrerådets opgaver
Ældrerådets opgaver er blandt andet at:
- fungere som kontaktled mellem kommunens ældre og Kommunalbestyrelsen.
- tage emner om ældres forhold i kommunen op til drøftelse.
- være høringspart i alle politiske sager vedrørende ældre.
- medvirke ved undersøgelser af kommunens serviceniveau for ældre.
- rådgive Kommunalbestyrelsen og fagudvalgene i ældrepolitiske spørgsmål.
Ældrerådet arrangerer desuden borgermøder samt indkøbsture. Indkøbsturene er for kommunens ældre, der ikke selv har mulighed for at komme i et indkøbscenter.
Du er velkommen til at komme med forslag til emner. Ældrerådet tager sig ikke af enkeltsager, men en enkeltsag kan være forløber for en generel problematik. Alle medlemmer af Ældrerådet har tavshedspligt.
Henvendelser kan ske telefonisk til Ældrerådets kontor på Højrupgård - Tlf. 3012 5514 den anden onsdag i hver måned kl. 10.00 - 12.00. Lukket i juli måned. Henvendelse kan også ske til det enkelte medlem.
Ældrerådet afholder møder én gang hver måned undtagen i juli måned. I nedenstående link kan du se forretningsorden og vedtægter for Vallensbæk Kommunes ældreråd:
Referater fra Ældrerådet
Mødedato: Onsdag d. 11. marts 2020 kl. 10.00-12.00
Lokation: Højrupgård (Højrupgårdsvej 1, 2625 Vallensbæk)
Deltagere: Poul Schmidt, Inger M. Andersen, Leif Larsen, Niels Erik Tulstrup, Birgit Rønne Seiersen, Helle Glarø Mathiesen, John Riisgaard
Referent: Joel Guttman, Center for Pleje og Omsorg
Punkt 1: Godkendelse af dagsorden
Dagsordenen blev godkendt.
Punkt 2: Godkendelse af referat fra sidste møde d. 12.2.2020
Referatet blev godkendt.
Punkt 3: Punkter fra sidste møde
a) Borgermøde
Borgermødet aflyses/udsættes grundet situationen med Coronavirus. Kommunen og Seniorhuset skal skrive på deres hjemmesider, at det er aflyst, og det skal også formidles i nyhedsbreve og i Vallensbæk Nu. Ældrerådet sørger for at henvende sig til de kommunikationsansvarlige i kommunen m.fl. herom.
b) Festlig Fredag møde 2. marts 2020
På mødet om var der almindelig grundlæggende orientering om dette års Festlig Fredag. Vallensbæk Ældreråds deltagere formidlede ældrerådets ønsker til arrangementet, som kommer til at foregå næsten helt ligesom sidste år.
c) Coronavirus
Situationen med Coronavirus blev drøftet. Ældrerådet har modtaget besked fra diverse parter om tiltag i forbindelse med Coronavirus.
d) FN Ældredag
Leif Larsen (LL) og Niels Erik Tulstrup (NT) har sendt udkast til indhold af et arrangement i anledning af FNs ældredag. Forslaget blev drøftet. Der var ønske om, at der på mødet skal være mulighed for, at kandidater til Vallensbæk Ældreråd kan præsentere sig selv. Tidsrammen for valghandlingen skal derfor afklares, og Joel Guttman (JG) vender snarest muligt tilbage med tidsplanen for valget.
Det blev aftalt, at LL og NT hos Danske Ældreråd undersøger mulighederne for en oplægsholder til mødet.
Som udgangspunkt sættes 3 timer af til mødet. Når tidspunkt for valg og møde er fastlagt, kan aftales yderligere om sted. Arbejdstitel ændres til ”borgermøde”.
Punkt 4: Meddelelser fra formanden
a) Vedtægter for Ældrerådet
Vedtægterne skal tages op til revision senest i første kvartal 2020, og var derfor sat på dagsordenen. Der var et ønske om at tydeliggøre, at referat gøres tilgængeligt på kommunens hjemmeside (ordene ”for eksempel” ønskes slettet fra vedtægterne i den sammenhæng). Det blev drøftet om faste møder med det politiske niveau burde være en del af vedtægterne, men der var tilfredshed med, hvordan det foregår nu, hvor det er mere ad hoc.
Poul Schmidt (PS) sender på baggrund af drøftelsen et forslag til justerede vedtægter til JG. Kommunalbestyrelsen skal godkende de justerede vedtægter, før de kan træde i kraft.
b) Tilsyn på Rønnebo
Center for Pleje og Omsorg har orienteret ældrerådet om tilsyn udført på Rønnebo.
c) Høring udbudsmateriale
LL har skrevet høringssvar om udbudsmateriale vedrørende kropsbårne hjælpemidler. Høringssvaret sendes til kommunen.
d) Skovtur
Alle fra ældrerådet plejer at være med, fordelt på de enkelte ture. Det blev drøftet, hvilke ældrerådsmedlemmer, der deltager på hvilke ture.
e) Frivillig- og Foreningsfest
Frivillig- og foreningsfesten afholdes d. 28. maj. Der er bred deltagelse fra ældrerådet.
Punkt 5: Nyt fra råd og udvalg
a) Regionsældreråd v/Poul og Helle
Intet nyt
b) Social- og Sundhedsudvalget v/Leif, Birgit og John
LL refererede fra Social- og Sundhedsudvalgsmødet d. 3 marts, hvor der bl.a. blev drøftet udlicitering af tøjvask til private leverandører, kvalitetsstandarder samt internt tilsyn på plejehjem.
c) Teknik- og Miljøudvalget v/Niels Erik og Helle
Der var på seneste møde intet af specifik relevans for ældreområdet.
d) Danske Ældreråd v/Poul og Niels Erik
Der er 4 tilmeldte fra ældrerådet til den ældrepolitiske konference på Hotel Nyborg Strand.
Niels Erik Tulstrup har været til møde i Køge, hvor der bl.a. blev præsenteret formidlingsmateriale fra andre kommuner. Der blev også talt om projekt ”I sikre hænder”, og NT spurgte ind til, om Vallensbæk arbejder med dette. JG vender tilbage med svar herom.
e) Aktivitetsudvalget v/Helle og Inger
Skovturen blev drøftet på sidste møde, og ruten er på plads. Der har endnu ikke været overvejet aflysning grundet Corona, da der er noget tid til turene skal finde sted.
f) Redaktionsudvalget v/Poul og John
Intet nyt
g) Bruger-pårørenderåd v/Inger og John
Intet nyt
h) Indkøbsturene v/Birgit og Niels Erik
Det blev besluttet, at næste tur i marts skal aflyses grundet Coronasituationen. Senere vil der blive taget stilling til eventuel aflysning af aprilturen.
i) Vestegnens Ældreråd v/Poul og Helle
Intet nyt
j) Brugerbestyrelsen Seniorhuset v/Inger
Der har været afholdt valg til brugerbestyrelsen.
Den 18. juni er der 40-års jubilæum.
Åbent hus vil blive afholdt d. 14. november.
Den næste tur går til Assistens Kirkegård og Politigården.
k) Kostråd v/Birgit, John, Inger og Helle
Intet nyt
Punkt 6: Meddelelser fra
Kasserer v/Inger (lukket punkt)
Alle v/alle,
NT fremhævede en artikel om rehabilitering i Vallensbæk Nu, og lagde op til en snak om, hvordan de gode ideer kan bredes ud til målgruppen. Dette kan sættes på dagsordenen til det aftalte temamøde med deltagelse af ældrerådet og udvalgte praktikere fra forvaltningen. Dato for dette møde lægger endnu ikke fast.
Punkt 7: Evt.
Næste møde i Vallensbæk Ældreråd ændres til onsdag d. 15. april grundet påske.
NT spurgte ind til demensområdet, og tilbød at sætte forvaltningen i kontakt med en bekendt, som har nogle forslag til forbedring af bl.a. hjemmesidens oplysninger om demens.
NT videresender en artikel fra Mandag Morgen om nye ansatte til udvikling af velfærd i kommunerne med henblik på at drøfte perspektiverne for Vallensbæk.
Mødedato: Onsdag d. 12. februar 2020 kl. 10.00-12.00
Lokation: Højrupgård (Højrupgårdsvej 1, 2625 Vallensbæk)
Deltagere: Poul Schmidt, Inger M. Andersen, Leif Larsen, Niels Erik Tulstrup, Birgit Rønne Seiersen, Helle Glarø Mathiesen, John Riisgaard, Susanne Ormstrup (Center for Pleje og Omsorg)
Referent: Joel Guttman, Center for Pleje og Omsorg
Punkt A: Ændring i sammensætningen af Vallensbæk Ældreråd
Ove Andersen fratræder som medlem af Vallensbæk Ældreråd. John Riisgaard (JR) indtræder som suppleant i Vallensbæk Ældreråd.
Poul Schmidt (PS) gav en kort orientering om rådets arbejde til det nye medlem. Oplysninger om rådets medlemmer på internettet vil blive opdateret.
Punkt 1: Godkendelse af dagsorden
Dagsordenen blev godkendt.
Punkt 2: Godkendelse af referat fra sidste møde d. 8.1.2020
Referatet blev godkendt.
Punkt 3: Punkter fra sidste møde
a) Borgermøde forår 2020
Borgermødet er den 1. april kl. 15.00-17.00 på Korsagergård. Henrik Rasmussen og Jytte Bendtsen deltager med korte oplæg. Kommunens kommunikationsafdelingen vil sørge for et indlæg i Vallensbæk Nu i februar og en reminder i martsudgaven. De vil også sørge for at skrive til lokalaviserne om arrangementet.Kiropraktor Kasper Andersen vil deltage med et længere oplæg.
b) Årsopgørelse magtanvendelse 2019
PS gennemgik den redegørelse om magtanvendelse, som har været på SSU. Det fremgår, at man stort set ikke bruger stofseler, og hvis man bruger det, er det i samråd med borgeren og de pårørende. Susanne Ormstrup (SO) orienterede om nye regler vedr. magtanvendelse.
c) Danske Ældreråds mærkesager
Vallensbæk Ældreråd har læst Danske Ældreråds 4 nye mærkesager.
Det blev aftalt at lave et temamøde for ældrerådet med deltagelse og oplæg om arbejde/erfaringer af nogle af de ansvarlige i hjemmeplejen og evt. forebyggende hjemmebesøg. SO undersøger muligheden for et sådant temamøde på rådhuset af 2 timers varighed. Som inspiration til temamødet og input omkring det ene punkt, "Vi vil sikre forebyggelse, så ældre kan få et godt liv” blev henvist til Danske Ældreråds nyhedsbrev fra december.
Punkt 4: Meddelelser fra formanden
a) Regnskab 2019
Regnskabet blev taget til efterretning.
b) Budget 2020
PS orienterede om budgettet, som er udsendt til alle medlemmer af rådet.
c) Høringssvar Serviceloven – Rehabilitering – Genoptræning
Høringssvarene er blevet rundsendt, godkendt af ældrerådet og videreformidlet til forvaltningen.
d) Høringssvar Tilsyn plejeboliger 2019
Har været rundsendt og er godkendt af ældrerådet. SO fortalte om den handleplan, der udarbejdes på hvert plejecenter i forlængelse af tilsynet.
e) Flexture 2019
Årsopgørelse på flexture er blevet sendt fra PS til ældrerådets medlemmer. Der er relativt få forgæves ture.
f) FN Ældredag
Det blev drøftet, om ældrerådet skal markere FNs Ældredag. Den ligger omkring tidspunktet for valg til ældrerådet. LL uddelte nogle skrivelser om emnet, som evt. kan sendes til lokalaviser i forbindelse med mærkedagen. Det kan også overvejes at samarbejde med foreninger, der har noget med ældre at gøre, om en markering. Det blev aftalt, at LL og Niels Erik Tulstrup (NT) overvejer muligheder for markering af dagen, som de præsenterer på næste møde.
g) Svømmehal orientering
Poul sidder i styregruppen vedrørende svømmehalsprojektet og orienterede om status. Der orienteres i øvrigt om projektet via nyhedsbrev.
h) Festlig fredag (11. september 2020)
Der er et forberedelsesmøde d. 2. marts, hvor der gives mere information. Inger Andersen (IA) og Helle Glarø Mathiesen (HM) deltager i mødet.
Punkt 5: Nyt fra råd og udvalg
a) Regionsældreråd v/Poul og Helle
Der var møde d. 5.2., dog uden deltagelse fra Vallensbæk Ældreråd denne gang.
b) Social- og Sundhedsudvalget v/Leif, Birgit og John
LL orienterede vedrørende møder i Social- og Sundhedsudvalget. Fra mødet d. 14. januar hæftede LL sig ved følgende:
- Højstrupparkens vandledninger skal udskiftes, hvilket medfører huslejestigninger.
- FAF samarbejdsaftale blev vedtaget.
- Dispositionsforslag til udvidelse af Sundhedshuset Nordmarken blev godkendt.
- Anvendelse af værdighedsmidler i 2020 blev behandlet. Anvendelse for 2021 vil blive taget op til drøftelse om et år.
- Kvalitetsstandarder for servicelovens § 82 a og b samt § 85 blev godkendt.
- Psykiatriplan blev godkendt.
- Tilskud til frivilligt socialt arbejde blev fordelt.
Fra møde d. 4.februar. bemærkede LL følgende:
- Sagsbehandlingstider for hjælpemidler blev drøftet på baggrund af redegørelse fra Ishøj Kommune.
- Kvalitetsstandarder for hjælpemidler blev behandlet.
c) Teknik- og Miljøudvalget v/Niels Erik og Helle
NT orienterede fra møde i Teknik- og Miljøudvalget d. 4.februar. Ældrerådet støtter Vallensbæk Kommunes høringssvar til Movias Mobilitetsplan 2020, hvori man kritiserer nedlæggelse af afgangs- og ankomsttider på stoppestedstavler.
d) Danske Ældreråd v/Poul og Niels Erik
NT er tilmeldt det næste møde i Køge.
e) Aktivitetsudvalget v/Helle og Inger
Der er lagt planer for næste tur. Det vil blive offentliggjort hvor turen går til.
f) Redaktionsudvalget v/Poul og John
Se den formidling, som er nævnt under punkt 3a.
g) Bruger-pårørenderåd v/Inger og John
Intet nyt.
h) Indkøbsturene v/Birgit og Niels Erik
NT orienterede om status på turene.
i) Vestegnens Ældreråd v/Poul og Helle
PS orienterede om, at Albertslund Ældreråd har fået en ny formand.
j) Brugerbestyrelsen Seniorhuset v/Inger
- Der skal være valg til brugerbestyrelsen. Kandidaterne er nu opstillet og er tilstrækkelig mange til at udfylde pladserne.
- Seniorhusets kurser er fyldt op.
k) Kostråd v/Birgit, John, Inger og Helle
Intet nyt.
Punkt 6: Meddelelser fra
a) Kasserer v/Inger (lukket punkt)
b) Alle v/alle,
- Spørgsmål fra NT: Læger på plejehjem: Hvordan står det til i Vallensbæk Kommune?
SO fortalte, at der ikke er et lovkrav om faste læger på plejehjem. Det er indtil videre ikke lykkedes at få en læge til at påtage sig opgaven i Vallensbæks plejehjem. Det afhænger således af, at der er en læge, som vil varetage dette hverv udover vedkommendes øvrige arbejdsopgaver.
Punkt 7: Evt.
Ingen bemærkninger.
Mødedato: Onsdag d. 11. marts 2020 kl. 10.00-12.00
Lokation: Højrupgård (Højrupgårdsvej 1, 2625 Vallensbæk)
Deltagere: Poul Schmidt, Inger M. Andersen, Leif Larsen, Niels Erik Tulstrup, Birgit Rønne Seiersen, Helle Glarø Mathiesen, John Riisgaard
Referent: Joel Guttman, Center for Pleje og Omsorg
Punkt 1: Godkendelse af dagsorden
Dagsordenen blev godkendt.
Punkt 2: Godkendelse af referat fra sidste møde d. 12.2.2020
Referatet blev godkendt.
Punkt 3: Punkter fra sidste møde
a) Borgermøde
Borgermødet aflyses/udsættes grundet situationen med Coronavirus. Kommunen og Seniorhuset skal skrive på deres hjemmesider, at det er aflyst, og det skal også formidles i nyhedsbreve og i Vallensbæk Nu. Ældrerådet sørger for at henvende sig til de kommunikationsansvarlige i kommunen m.fl. herom.
b) Festlig Fredag møde 2. marts 2020
På mødet om var der almindelig grundlæggende orientering om dette års Festlig Fredag. Vallensbæk Ældreråds deltagere formidlede ældrerådets ønsker til arrangementet, som kommer til at foregå næsten helt ligesom sidste år.
c) Coronavirus
Situationen med Coronavirus blev drøftet. Ældrerådet har modtaget besked fra diverse parter om tiltag i forbindelse med Coronavirus.
d) FN Ældredag
Leif Larsen (LL) og Niels Erik Tulstrup (NT) har sendt udkast til indhold af et arrangement i anledning af FNs ældredag. Forslaget blev drøftet. Der var ønske om, at der på mødet skal være mulighed for, at kandidater til Vallensbæk Ældreråd kan præsentere sig selv. Tidsrammen for valghandlingen skal derfor afklares, og Joel Guttman (JG) vender snarest muligt tilbage med tidsplanen for valget.
Det blev aftalt, at LL og NT hos Danske Ældreråd undersøger mulighederne for en oplægsholder til mødet.
Som udgangspunkt sættes 3 timer af til mødet. Når tidspunkt for valg og møde er fastlagt, kan aftales yderligere om sted. Arbejdstitel ændres til ”borgermøde”.
Punkt 4: Meddelelser fra formanden
a) Vedtægter for Ældrerådet
Vedtægterne skal tages op til revision senest i første kvartal 2020, og var derfor sat på dagsordenen. Der var et ønske om at tydeliggøre, at referat gøres tilgængeligt på kommunens hjemmeside (ordene ”for eksempel” ønskes slettet fra vedtægterne i den sammenhæng). Det blev drøftet om faste møder med det politiske niveau burde være en del af vedtægterne, men der var tilfredshed med, hvordan det foregår nu, hvor det er mere ad hoc.
Poul Schmidt (PS) sender på baggrund af drøftelsen et forslag til justerede vedtægter til JG. Kommunalbestyrelsen skal godkende de justerede vedtægter, før de kan træde i kraft.
b) Tilsyn på Rønnebo
Center for Pleje og Omsorg har orienteret ældrerådet om tilsyn udført på Rønnebo.
c) Høring udbudsmateriale
LL har skrevet høringssvar om udbudsmateriale vedrørende kropsbårne hjælpemidler. Høringssvaret sendes til kommunen.
d) Skovtur
Alle fra ældrerådet plejer at være med, fordelt på de enkelte ture. Det blev drøftet, hvilke ældrerådsmedlemmer, der deltager på hvilke ture.
e) Frivillig- og Foreningsfest
Frivillig- og foreningsfesten afholdes d. 28. maj. Der er bred deltagelse fra ældrerådet.
Punkt 5: Nyt fra råd og udvalg
a) Regionsældreråd v/Poul og Helle
Intet nyt
b) Social- og Sundhedsudvalget v/Leif, Birgit og John
LL refererede fra Social- og Sundhedsudvalgsmødet d. 3 marts, hvor der bl.a. blev drøftet udlicitering af tøjvask til private leverandører, kvalitetsstandarder samt internt tilsyn på plejehjem.
c) Teknik- og Miljøudvalget v/Niels Erik og Helle
Der var på seneste møde intet af specifik relevans for ældreområdet.
d) Danske Ældreråd v/Poul og Niels Erik
Der er 4 tilmeldte fra ældrerådet til den ældrepolitiske konference på Hotel Nyborg Strand.
Niels Erik Tulstrup har været til møde i Køge, hvor der bl.a. blev præsenteret formidlingsmateriale fra andre kommuner. Der blev også talt om projekt ”I sikre hænder”, og NT spurgte ind til, om Vallensbæk arbejder med dette. JG vender tilbage med svar herom.
e) Aktivitetsudvalget v/Helle og Inger
Skovturen blev drøftet på sidste møde, og ruten er på plads. Der har endnu ikke været overvejet aflysning grundet Corona, da der er noget tid til turene skal finde sted.
f) Redaktionsudvalget v/Poul og John
Intet nyt
g) Bruger-pårørenderåd v/Inger og John
Intet nyt
h) Indkøbsturene v/Birgit og Niels Erik
Det blev besluttet, at næste tur i marts skal aflyses grundet Coronasituationen. Senere vil der blive taget stilling til eventuel aflysning af aprilturen.
i) Vestegnens Ældreråd v/Poul og Helle
Intet nyt
j) Brugerbestyrelsen Seniorhuset v/Inger
Der har været afholdt valg til brugerbestyrelsen.
Den 18. juni er der 40-års jubilæum.
Åbent hus vil blive afholdt d. 14. november.
Den næste tur går til Assistens Kirkegård og Politigården.
k) Kostråd v/Birgit, John, Inger og Helle
Intet nyt
Punkt 6: Meddelelser fra
Kasserer v/Inger (lukket punkt)
Alle v/alle,
NT fremhævede en artikel om rehabilitering i Vallensbæk Nu, og lagde op til en snak om, hvordan de gode ideer kan bredes ud til målgruppen. Dette kan sættes på dagsordenen til det aftalte temamøde med deltagelse af ældrerådet og udvalgte praktikere fra forvaltningen. Dato for dette møde lægger endnu ikke fast.
Punkt 7: Evt.
Næste møde i Vallensbæk Ældreråd ændres til onsdag d. 15. april grundet påske.
NT spurgte ind til demensområdet, og tilbød at sætte forvaltningen i kontakt med en bekendt, som har nogle forslag til forbedring af bl.a. hjemmesidens oplysninger om demens.
NT videresender en artikel fra Mandag Morgen om nye ansatte til udvikling af velfærd i kommunerne med henblik på at drøfte perspektiverne for Vallensbæk.
Mødedato: Mandag d. 25. maj 2020 kl. 10.00-12.00
Lokation: Rådhuset, Mødelokale ”Havet” i stueetagen
Deltagere: Leif Larsen, Inger M. Andersen, Niels Erik Tulstrup, Birgit Rønne Seiersen, Helle Glarø Mathiesen, John Riisgaard, Gert Ehrhorn, Susanne Ormstrup (Center for Pleje og Omsorg), Jytte Bendtsen (formand for Social- og Sundhedsudvalget)
Referent: Joel Guttman, Center for Pleje og Omsorg
Indledende ekstraordinære dagsordenspunkter:
Punkt A: Ændring i sammensætningen af Vallensbæk Ældreråd
Poul Schmidt fratræder som medlem af Vallensbæk Ældreråd. Gert Ehrhorn indtræder som suppleant i Vallensbæk Ældreråd.
Næstformand Leif Larsen takkede for Poul Schmidts indsats i ældrerådet. Samtidig bød han velkommen til Gert Ehrhorn.
Jytte Bendtsen oplyste, at Social- og Sundhedsudvalget har sendt en buket til Poul Schmidt med tak for hans arbejde i ældrerådet.
Punkt B: Åben dialog / drøftelse om situationen og hvordan vi kommer videre
Leif Larsen gjorde status på situationen, og lagde op til drøftelse.
Medlemmerne bød ind med, hvordan de hver især ser situationen i ældrerådet, og hvordan man kommer videre, efter at formanden er stoppet. Niels Erik Tulstrup rundsender sit talepapir til medlemmerne efterfølgende.
Der var et fælles ønske om at se fremad og genkonstituere rådet indtil det kommende valg, som finder sted i efteråret.
Punkt C: Valg af formand
Leif Larsen blev valgt som ny formand uden modkandidater.
Punkt D: Valg af næstformand
Helle Glarø Mathiesen blev valgt som næstformand efter afstemning.
Punkt E: Valg af repræsentant i Danske Ældreråd, Vestegnens Ældreråd og Regionsældreråd
Helle Glarø Mathiesen blev valgt til repræsentant i disse råd.
Punkt F: Valg af repræsentant i Styregruppe svømmehal
John Riisgaard blev valgt som repræsentant i til styregruppen for svømmehalsprojektet.
Punkt G: Orientering om Covid-19 i Vallensbæk og den lokale nedlukning, Højstruphave, genåbning og besøgsmuligheder.
Jytte Bendtsen takkede for invitationen til at deltage på mødet. Hun og Susanne Ormstrup orienterede i fællesskab om Covid-19-situationen i Vallensbæk.
Særligt plejehjemmet Højstruphave har været hårdt ramt. Der har løbende været en tæt dialog med alle sundhedsmyndighederne omkring situationen.
Man har været nødt til at oprette pavilloner ved siden af Højstruphave for at håndtere smittede beboere. Nu testes alle beboere og personale, og der er i øjeblikket ikke nogen smittede i Højstruphave.
Der er nu åbnet op for havebesøg på plejehjemmene, hvilket beboere og pårørende har set frem til længe.
Kommunen har også haft en særlig opmærksomhed rettet på borgere i ældreboliger og egne hjem, ikke mindst fordi cafeer og dagcentre har været lukket. I hele nedlukningsperioden har alle borgere fået de hjemmeplejeydelser, de er blevet visiteret til. Der er ikke blevet skåret ned på dette eller kørt nødberedskab.
Kommunens skovtur er blevet aflyst, og kan forhåbentlig gennemføres næste år. Seniorhuset er stadig lukket, og der arbejdes på at finde en løsning på dette. Sundhedshuset, hvor mange dyrker motion, må vente med at åbne, da der er tale om indendørsaktiviteter.
Ordinære dagsordenspunkter:
Punkt 1: Godkendelse af dagsorden
Dagsordenen blev godkendt
Punkt 2: Godkendelse af referat fra sidste møde d. 11.3.2020
Godkendes på næste møde.
Punkt 3: Punkter fra sidste møde
a) FN Ældredag/Borgermøde/Valgmøde.
Punktet behandles på næste møde.
Punkt 4: Meddelelser fra formanden
Høringssvar for Hjælpemidler 2020
Leif Larsen orienterede om høringssvaret.
Høringssvar for Udbudsmateriale
Leif Larsen orienterede om høringssvaret. Der er indarbejdet en bemærkning om at sikre mod konkurs blandt leverandørerne.
Undersøgelse om Coronasituationen blandt formænd for ældreråd
Leif Larsen har svaret på undersøgelsen med input fra Niels Erik Tulstrup.
Pneumokok vaccination
Der er tale om en vaccination, som betyder, at man kan undgå lungebetændelse. Det er indtil videre via egen læge. Senere bliver den frigivet, så alle ældre kan få den.
Festlig fredag planlægning den 11. september 2020
Intet nyt under dette punkt
Vedtægtsændring
Medlemmerne har I fået tilsendt information om vedtægtsændringen, som er godkendt i SSU og nu skal godkendes i Kommunalbestyrelsen.
Punkt 5: Nyt fra råd og udvalg
De nedenstående underpunkter behandles på næste møde
a) Regionsældreråd v/Helle
b) Social- og Sundhedsudvalget v/Leif, Birgit, John
c) Teknik- og Miljøudvalget v/Niels Erik og Helle
d) Danske Ældreråd v/Niels Erik
e) Aktivitetsudvalget v/Helle og Inger
f) Redaktionsudvalget
g) Bruger-pårørenderåd v/Inger og John
h) Indkøbsturene v/Birgit og Niels Erik
i) Vestegnens Ældreråd v/Helle
j) Brugerbestyrelsen Seniorhuset v/Inger
k) Kostråd v/Birgit, John, Inger og Helle
Punkt 6: Meddelelser fra
a) Kasserer v/Inger (lukket punkt)
Ingen bemærkninger
b) Alle v/alle,
Ingen bemærkninger
Punkt 7: Evt.
På foranledning af John Riisgaard blev det besluttet, at muligheden for deltagelse af suppleanter på mødet skal undersøges igen. Joel Guttman sørger for at undersøge reglerne omkring dette.
Der meldes snarest en dato for næste ordinære møde i ældrerådet ud. På grund af Coronasituationen skal mødet igen finde sted på Rådhuset, og datoen afhænger af muligheden for at finde et egnet lokale, som er ledigt.
Mødedato: Tirsdag d. 9. juni 2020 kl. 10.00-12.00
Lokation: Vallensbæk Rådhus, mødelokale Havet
Deltagere: Inger M. Andersen, Leif Larsen, Niels Erik Tulstrup, Birgit Rønne Seiersen, Helle Glarø Mathiesen, John Riisgaard, Susanne Ormstrup
Afbud: Gert Ehrhorn
Referent: Joel Guttman
Referat
Punkt 1: Godkendelse af dagsorden
Dagsordenen blev godkendt.
Punkt 2: Godkendelse af referat fra møder d. 11.3. og 25.5.2020
Referat af møde d. 11.3.2020 blev godkendt.
Referat af møde d. 25.5.2020 blev godkendt med den tilføjelse under punkt C og D, at Leif Larsen blev valgt til formand for ældrerådet ”uden modkandidater”, og Helle Glarø Mathiesen blev valgt som næstformand ”efter afstemning”.
Punkt 3: Punkter fra sidste møde
a) Borgermøde, FN-Ældredag, Valgmøde, oplægsholder. Niels-Erik
Danske Ældreråd oplyser, at der endnu ikke er fastlagt noget tema til FN-Ældredagen, og derfor er det vanskeligt på nuværende tidspunkt at finde en oplægsholder. Der følges op på dette ved ældrerådsmødet i august.
Valgmødet afholdes efter, at borgere er stillet op.
b) Ældrerådets fremtidige virke.
Der er et ønske om at drøfte udviklingen omkring boliger for ældre i Vallensbæk. Ældrerådet vil fremadrettet drøfte dette med andre interessenter i kommunen, og vil også rette henvendelse til kommunen for at anmode borgmesteren og administrationen om en orientering vedrørende boliger for ældre, herunder indholdet af seniorboligerne ved et orienteringsmøde.
Det tidligere aftalte temamøde med deltagelse af ældrerådet og udvalgte medarbejdere og ledere fra kommunen, lægges i efteråret.
Punkt 4: Meddelelser fra formanden
- I forbindelse med byggeriet ved Pilehavehus bliver der taget højde udendørs for el-kørestole. Der arbejdes derudover bl.a. med forskellige farver på dørene af hensyn til genkendeligheden for beboerne. Byggeriet skrider frem som det skal, og man er i den forventede byggefase.
- Det blev besluttet, at der skal købes en gave fra ældrerådet til den netop afgåede formand Poul Schmidt
- Leif Larsen har sendt artikel til Vallensbæk Nu rundt. Udkastet blev drøftet, og der blev givet input til rettelser.
Punkt 5: Nyt fra råd og udvalg
a) Regionsældreråd v/Leif og Helle
Intet nyt.
b) Social- og Sundhedsudvalget v/Leif, Birgit og John
Der blev refereret fra de afholdte møder i udvalget, hvor der bl.a. har været drøftet prognose for det fremtidige behov for ældre- og plejeboliger i kommunen og årsrapport om akutfunktionen.
c) Teknik- og Miljøudvalget v/Niels Erik og Helle
Fra Teknik- og miljøudvalget blev nævnt nogle mindre ændringer i lokalplanen på Stationstorvet. Derudover blev nævnt, at Vallensbæk Kommuneplan 2020-2032 lægges frem i juni med en efterfølgende høring.
d) Danske Ældreråd v/Helle og Niels Erik
Efter godkendelse af referat fra sidste møde, henvender Leif Larsen sig til Danske Ældreråd om formandsskiftet i Vallensbæk.
e) Aktivitetsudvalget v/Helle og Inger
Skovturen er aflyst.
f) Redaktionsudvalget v/Leif og John
Leif Larsen vil sørge for at få artikler/notitser vedrørende formandsskifte og valg klar, så de kan komme i Vallensbæk Nu. Joel Guttman sender opdateret liste over medlemmerne af ældrerådet til medlemmerne.
g) Bruger-pårørenderåd v/Inger og John
Intet nyt. Joel Guttman hører Henriette Thejsen om, hvornår næste møde er.
h) Indkøbsturene v/Birgit og Niels Erik
Der bliver ingen indkøbstur i august måned på grund af Corona. I august tages stilling til resten af året.
i) Vestegnens Ældreråd v/Niels-Erik og Helle
Intet nyt.
j) Brugerbestyrelsen Seniorhuset v/Inger
Seniorhuset er lukket i øjeblikket.
k) Kostråd v/Birgit, John, Inger og Helle
Intet nyt.
Punkt 6: Meddelelser fra
a) Kasserer v/Inger (lukket punkt)
B) Alle v/alle,
Ingen bemærkninger.
Punkt 7: Evt.
Susanne Ormstrup gav en kort status på Corona-situationen, og nævnte blandt andet, at daghjem og aktiviteter lukker op (på lidt lavere blus); klippekort og egen tid kan nu benyttes fuldt ud igen; cafeerne i Rønnebækhus og Pilehavehus er åbnet igen.
Niels Erik Tulstrup udtrykte interesse for på et senere tidspunkt at høre, hvad erfaringerne fra Coronaepidemien – også positive - har været, når vi kommer om på den anden side af epidemien.
Næste møde i ældrerådet er den 2. onsdag i august. Ældrerådet forsøger at skaffe et egnet lokale, og hvis dette ikke kan lade sig gøre, søges mødet afholdt på rådhuset igen.
Mødedato: Onsdag d. 12. august 2020 kl. 10.00-12.00
Lokation: Højrupgård (Højrupgårdsvej 1, 2625 Vallensbæk)
Deltagere: Leif Larsen, Helle Glarø Mathiesen, Inger M. Andersen, Birgit Rønne Seiersen, Niels Erik Tulstrup, Gert Ehrhorn
Afbud / Ikke til stede: John Riisgaard
Referent: Mette Kristensen, Center for Pleje og Omsorg
Dagsorden
Punkt 1: Godkendelse af dagsorden
Dagsorden godkendt.
Punkt 2: Godkendelse af referat fra sidste møde d. 9. juni 2020
Referat godkendt.
Ældrerådet gjorde opmærksom på mangler på hjemmesiden (bl.a. manglende referater).
Punkt 3: Punkter fra sidste møde
a) Proces/huskeliste til valg Ældreråd 2020
Leif orienterede om listen. Drøftelse af pakning af valgmaterialer. Torsdag d. 24. september 2020 er afsat til pakning af valgmaterialer til borgerne (Ældrerådet sætter dagen til rådighed fra kl. 09.00). Mette undersøger muligheden for evt. at få pakket materialerne ude i byen. Efter valget vil Ældrerådet drøfte evt. anden metode til afholdelse af valg (elektronisk valg, fremmøde-valg etc.)
b) Cafemøde d. 8. oktober 2020 i Havet
Leif orienterede om teksten vedr. cafemødet til Vallensbæk NU (7. udgave). Drøftelse af indholdet til mødet: Det blev aftalt at hver kandidat til ældrerådet får ét minut til at præsentere sig selv mundtligt.
Udvalgsformand (SSU) og Borgmesteren inviteres til mødet.
c) Aftale om orienterende møde vedr. udbygning af seniorboliger i kommunen
Bilag: Vallensbæk kommuneplan 2020-2032 (høringsudkast).
Leif orienterede om kommuneplan 2020-2032 (høringsudkast) og de steder der er aftalt eller mulighed/overvejelser omkring bygning af seniorboliger bl.a. Pilehavehus, bebyggelser af vandgrunden mm.
Ældrerådet vil gerne drøfte/orienteres om kommende seniorboliger (seniorboliger, ældreboliger, plejeboliger) i kommunen med borgmesteren og udvalgsformanden (SSU) og det er aftalt at udvalgsformanden inviterer til dialog og orientering vedr. tankerne omkring kommende seniorboliger i kommunen.
Efterfølgende vil ældrerådet drøfte emnet seniorboliger med andre interessenter.
Ældrerådet havde orienteret sig i referatet fra SSU-mødet i maj (5. maj 2020) – punkt 5 ”Kapacitetsprognose på ældreområdet 2020” – Ældrerådet får fremsendt bilag fra dagsordenpunktet.
Punkt 4: Meddelelser fra formanden
a) Dialog om bestyrelsesseminar i Danske Ældreråd august 2020
På baggrund af tilbagemeldinger fra valgkredsene, skal der være en drøftelse af, hvordan Danske Ældreråd bedst støtter ældrerådene i arbejdet med "mærkesagerne".
Leif orienterede om at han havde fået en henvendelse fra Flemming Eilstrup (bestyrelsesrepræsentant i Danske Ældreråd for bl.a. Vallensbæk). Danske Ældreråd skal afholde bestyrelsesseminar d. 17.-18. august og spørger hvad der er fokus på i Vallensbæk Ældreråd. Leif har orienteret om aftale om møde med plejeboliger/hjemmeplejen (dog aflyst pga. corona) og tema/fokus på seniorboliger (jf. punkt 3c).
b) Festlig Fredag 2020
Festlig Fredag 2020 afløses af små events/arrangementer. Leif fremhævede et arrangement fredag d. 25. september 2020 kl. 17-19, hvor der vil være uddeling af frivilligpriser og noget underholdning.
c) Vestegnstræf er aflyst i 2020
d) Der er indkaldelse til Regionsældrerådsmøde d. 20. august 2020 i Hillerød – Helle deltager eller finder suppleant
e) Leif orienterede om 5 temadage i Danske Ældreråd – rundsender materiale til ældrerådet.
Punkt 5: Nyt fra råd og udvalg
a) Regionsældreråd v/Helle
Se punkt 4d – ellers intet nyt.
b) Social- og Sundhedsudvalget v/Leif, Birgit og John
Der blev kort refereret fra juni-mødet, bl.a. at cafeerne er åbnet igen på Pilehavehus og Rønnebækhus.
c) Teknik- og Miljøudvalget v/Niels Erik og Helle
Der blev orienteret om kommuneplan 2020-2032 som er sendt i høring med høringsfrist d. 7. september 2020. Et flertal besluttede ikke at lave høringssvar fra ældrerådet til planen.
d) Danske Ældreråd v/ Niels Erik
Se punkt 4e – ellers intet nyt.
e) Aktivitetsudvalget v/Helle og Inger
Intet nyt. Næste møde d. 3. september 2020.
f) Redaktionsudvalget v/Leif og John
Intet nyt. Har tidligere været aktive omkring orientering af formandsskifte som blev udgivet i flere lokale medier.
g) Bruger-pårørenderåd v/Inger og John
Intet nyt. Ældrerådet drøftede bruger-pårørenderåd. Drøftelse af at rådet ikke er så aktivt/synligt – muligvis fordi der er så stor udskiftning i beboerne og derved de pårørende. Vil drøfte emnet med SSU-formand og borgmester når de inviteres til besøg – jf. punkt 3c.
h) Indkøbsturene v/Birgit og Niels Erik
Det blev besluttet at turene aflyses for resten af 2020.
Niels Erik vil informere om dette til Brønnum (busselskab) og kommunikation (i forhold til kommunikation i VallensbækNU).
i) Vestegnens Ældreråd v/ Helle
Intet nyt.
j) Brugerbestyrelsen Seniorhuset v/Inger
Intet nyt.
k) Kostråd v/Birgit, John, Inger og Helle
Intet nyt.
Punkt 6: Meddelelser fra
a) Kasserer v/Inger (lukket punkt)
b) Alle v/alle
Mødedato: Onsdag d. 09. september 2020 kl. 10.00-12.00
Lokation: Vallensbæk Idrætscenter, Mødelokale 3 (Idræts Alle 2, 2625 Vallensbæk)
Deltagere (Vallensbæk Ældreråd): Leif Larsen, Helle Glarø Mathiesen, Inger M. Andersen, Birgit Rønne Seiersen, Niels Erik Tulstrup, Gert Ehrhorn, John Riisgaard
Deltagere (Vallensbæk Kommune): Susanne Ormstrup, Pleje- og Omsorgschef og Mette Kristensen, Udviklingskonsulent
Afbud / Ikke til stede:
Referent: Mette Kristensen
Dagsorden
Punkt 1: Godkendelse af dagsorden
Dagsorden godkendt.
Punkt 2: Godkendelse af referat fra sidste møde d. 12. august 2020
Referat godkendt.
Punkt 3: Punkter fra sidste møde
a) Proces/huskeliste til valg af Ældreråd 2020 herunder folder og plakat udarbejdet af Center for Pleje og Omsorg. Annoncering lokalaviser?
- Foldere og plakater vedr. annoncering af valget blev uddelt.
- Ældrerådet godkendte at opgaven med pakning af valgbreve blev uddelegeret til eksternt firma.
- Det blev drøftet om man i 2021, når det nye ældreråd er sammensat, skal drøfte eventuel vedtægtsændring vedr. afholdelse af valget – både form og valgperiode jfr. I øvrigt som allerede aftalt på Ældrerådets møde d. 12. august 2020.
- Orientering om artikel bragt i Sydkystens og Folkebladet med interview af Leif (formand) om arbejdet i ældrerådet og orientering om opstilling til valg.
c) Cafemøde den 8. oktober 2020 i Havet. Praktiske aftaler - hvem gør hvad? Organisering af mødet.
- Leif orienterede om at Henrik (borgmester) og Jytte (udvalgsformand) begge var inviteret. Jytte har meldt at hun kommer – endnu ikke svar fra Henrik.
- Der er indhentet priser på frugt/kildevand/sodavand hos rådhusets kantine ældrerådet godkendte.
- Drøftelse af højst 50 personer ind (pga. forsamlingsforbud) og praktisk set-up: stole, sprit mm. Det blev aftalt at alle hjælper til med dette.
- John blev ansvarlig for at få lydsystemet i Havet til at fungere. For at få adgang til lyd/lys skal hentes en nøgle i receptionen.
- Mette sender kandidater til ældrerådsvalget til Leif så han kan orientere dem om cafe-mødet.
- Leif sender plakat til Mette – Mette sørger for tryk af plakater (Antal: 400 stk.)
c) Kapacitetsprognose for Ældreområdet 2020 – 2031
Der er nu fastlagt møde med Jytte og Henrik – mødet afholdes onsdag d. 30. september 2020 – kl. 10.30-11.30. Gert og John kan ikke komme.
Leif opfordrede til at det enkelte medlem har forberedt sig med spørgsmål – evt. orientere sig i kommuneplan og kapacitetsprognose.
Punkt 4: Meddelelser fra formanden
a) Tilmeldinger til Temadage. Danske Ældreråd. Senest 21. september 2020
Temadag for Danske Ældreråd - deltagelse i Køge eller Kbh. Niels Erik deltager og tilmelder sig.
b) Danske Ældreråd, Repræsentantskabsmøde, tirsdag den 24. november 2020 – Vingsted-centeret. 7182 Bredsten. Senest den 13. oktober 2020.
Ingen deltagelse.
c) Hvordan er det med pneumokok-vaccination?
Information om vaccinen har været annonceret i VallensbækNU.
Susanne orienterede om at vaccinen har været drøftet med lægerne i kommunen og lægerne er i gang med at vaccinere.
Der er dog mangel på vacciner – derfor tager man dem i højeste risiko først.
Susanne hører hvordan det går med vaccinen på næste møde med lægerne (09. september 2020 – eftermiddag) og det besluttes at det sættes på dagsorden til næste møde.
d) Tilmelding til frivillig- og foreningsreception
Arrangementet er aflyst.
e) 2. orienteringsmøde om budget 2020
Mødet afholdes torsdag d. 17. september 2020 (høringssvar 23.september 2020). Leif og Helle deltager.
Punkt 5: Nyt fra råd og udvalg
a) Regionsældreråd v/Helle
Sidste møde: 20. august 2020. Helle sender referat ud til alle medlemmerne fra ældrerådet når det kommer.
b) Social- og Sundhedsudvalget v/Leif, Birgit og John
Sidste møde: 25. august 2020.
- Der er brugt 5,8 mio. til COVID-19
- Mulighedskatalog: Indstillet besparelse på 350.000 kr. for afskaffelse af klippekortsordningen og indstillet besparelse på 762.000 kr. for afskaffelse af særlig kørsel til Korsagergård. Der er høringsmøde vedr. mulighedskataloget hvor Leif fik kompetence til at repræsentere Ældrerådet evt. høringssvar rundsendes til Ældrerådets medlemmer til hurtig kommentering.
c) Teknik- og Miljøudvalget v/Niels Erik og Helle
Møde i udvalget d. 25. august 2020 – intet særligt relevant for ældre.
Birgit orienterede om at hun har skrevet til Vej og Park/Jan Høgskilde vedr. bænke. Helle foreslog at man også kunne skrive om det gennem ”Giv et praj”.
d) Danske Ældreråd v/ Niels Erik
Intet nyt. Der har været rundsendt nyhedsbrev.
e) Aktivitetsudvalget v/Helle og Inger
Sidste møde: 03. september 2020.
- - Der har været møde vedr. skovtur med flere ture - forsøger at lave 8 i stedet for 5 ture.
- - Drøftelse af pensionisternes julefest i Idrætscentret – på næste møde (04. november 2020) drøftes det igen og der tages stilling til festens afholdelse i relationen til COVID-19.
f) Redaktionsudvalget v/Leif og John
Intet nyt.
g) Bruger-pårørenderåd v/Inger og John
Intet nyt.
h) Indkøbsturene v/Birgit og Niels Erik
Aflyst resten af 2020.
i) Vestegnens Ældreråd v/ Helle
Aflyst.
j) Brugerbestyrelsen Seniorhuset v/Inger
- Sidste møde: 27. august 2020.
- - Seniorhuset blev genåbnet d. 11. august 2020. Der er tilmelding for at kunne opretholde krav om at holde afstand.
- - Seniorhuset har besluttet at indkøbe nye borde til haven.
- - Åbent Hus i november er aflyst.
- - Der er nedsat arbejdsgruppe vedr. forårsmarked.
- - Julefrokost bliver afholdt i forskellige hold med mad udefra.
- - Nyt kunst/malerhold skal i gang til oktober.
- - 40års Jubilæum er igen udskudt
Næste møde er d. 17.09.20
k) Kostråd v/Birgit, John, Inger og Helle
Intet nyt.
Punkt 6: Meddelelser fra
a) Kasserer v/Inger (lukket punkt)
Knap 43.000 kr. på kontoen til resten af 2020.
b) Alle v/alle
John orienterede om at der er truffet beslutning om hvem der skal bygge svømmehallen. Næste møde i styregruppen er d. 16. september 2020.
Susanne orienterede om at man vil benytte nogle af værdighedsmidlerne til at arbejde med livshistorien og demens. Vibeke Drevsen Bach er booket ind til at arbejde med kompetenceudvikling i forhold til demensområdet.
Vallensbæk Kommune har søgt om at være med i 3. bølge af ”I sikre hænder” (se mere på: https://www.isikrehaender.dk/)
Punkt 7: Evt.
Status for Corona (ved Susanne)
Der er et stigende smittetryk i Københavnsområdet (herunder vestegnskommunerne). Vallensbæk er gået fra grøn til rød zone. De smittede er ikke på plejeboliger eller i ældreboligerne.
Der er taget følgende tiltag:
- Nye informationsplakater.
- Bruger stadig visir på plejehjemmene.
- Opfordring til at bære mundbind på fællesarealer i ældreboligerne.
- Pga. forsamlingsforbuddet (ikke mere end 50 samlet) er flere ting aflyst.
- Går målrettet ud til erhvervslivet og kommunikerer (intet mandat, men opfordrer).
- Medarbejderne på rådhuset er ikke sendt hjem på hjemmearbejde - dog kun hvis man er i særlig risiko.
- Intet nødberedskab er sat i værks – samme ydelser som før.
- Der er igangsat test for COVID-19 af alt plejepersonale i pavillonerne på Højstruphave (alt plejepersonale skal testes hver 14. dag så længe kommunen er ”rød” – herefter hver 6. uge.)
Mødedato: Onsdag d. 14. oktober 2020 kl. 10.00-12.00
Lokation: Højrupgård
Deltagere (Vallensbæk Ældreråd): Leif Larsen, Helle Glarø Mathiesen, Inger M. Andersen, Birgit Rønne Seiersen, Niels Erik Tulstrup, Gert Ehrhorn, John Riisgaard
Deltagere (Vallensbæk Kommune): Susanne Ormstrup, Pleje- og Omsorgschef og Mette Kristensen, Udviklingskonsulent
Afbud / Ikke til stede:
Referent: Mette Kristensen
Dagsorden
Punkt 1: Godkendelse af dagsorden
Dagsorden godkendt.
Punkt 2: Godkendelse af referat fra sidste møde d. 09. september 2020
Referat godkendt.
Punkt 3: Punkter fra sidste møde
Kort evaluering af fredsvalg. Kommende valgafvikling gemmes til nyt ældreråd 2020
Drøftelse af de få kandidater sammenlignet med sidste valg. Dette skyldes muligvis corona? Proceduren ifht. information om valget og mulighed for at stille op har foregået på nogenlunde samme måde som ved sidste valg.
Evaluering af møde med Borgmesteren (30.09.20) vedr. seniorboliger + ny VUC-aftale
Konkluderede at det var et godt møde og en fin orientering. Ældrerådet var positive over at høre de mange overvejelser man gjorde sig når man ser på kommunens udvikling og behovet for seniorboliger. Positivt at man tænkte boliger på tværs af generationer.
Drøftelse af Niels-Eriks ønske vedr. ”en gang om ugen have en orientering om antallet af smittede på plejehjem, i ældreboliger, i hjemmeplejen samt blandt borgere, der er fyldt 60”
Drøftelse af formålet og behovet, hvilket der var uenighed om i Ældrerådet.
Ældrerådet fik fremvist hvor på kommunens hjemmeside, man kan holde sig opdateret om corona generelt og i kommunen: https://www.vallensbaek.dk/borger/sundhed-og-forebyggelse/corona
Her er også link til de nyeste smittetal fra Statens Serum Institut (SSI) – som opdateres af SSI hver dag kl. 14.00: https://experience.arcgis.com/experience/aa41b29149f24e20a4007a0c4e13db1d
Her kan man vælge Vallensbæk i kolonnen til venstre og derved få vist lokale smittetal – også fordelt efter alder (søjlediagram til højre).
Konklusionen blev at ældrerådet ville holde sig opdateret på kommunens hjemmeside og se data på SSI´s kort – og at Susanne ligeledes som vanligt ville orientere om corona-situationen på de månedlige møder.
Susanne orienterede om corona-situationen:
Vallensbæk er fortsat en ”rød kommune” – dvs. at vi har minimum 20 smittede pr. 100.000 borgere. Smitten er spredt både aldersmæssigt og geografisk i kommunen. Kommunen tester fortsat plejepersonale hver 14. dag – dette gøres så længe kommunen er rød – bliver den grøn (færre smittede) testes hver 6. uge.
Der er kommet nye retningslinjer vedr. værnemidler på plejehjem og bosteder. Medarbejderne beholder den gode vane med at bruge visir – men tager også maske (type II mundbind) på når de er tættere på, end 2 meter.
Der er kommet nye besøgsrestriktioner på plejehjem og bosteder – her må beboeren vælge én pårørende som må komme på besøg inde i boligen – yderligere besøg foregår udendørs. Der sker undtagelser i særlige tilfælde, hvilket bliver dokumenteret og valget tages ud fra en sygeplejefaglig og pædagogisk vurdering.
Der er kommet nye plakater med obs på at skabe afstand, spritte/vaske hænder osv. Plakaterne har en ny farve for at man igen bliver opmærksom på dem.
Drøftelse af ældrerådets rolle - hvornår vi "bare" skal vente på at blive opdateret og hvornår vi skal være mere aktive
John ønskede at få fremsendt mails vedr. dagsordener/referater fra de forskellige politiske udvalg. Synes ikke det er hensigtsmæssigt at ældrerådet selv skal fremsøge det på hjemmesiden.
Drøftelse i ældrerådet om processen og hvordan det historisk har foregået (tidligere har man fået tilsendt dagsordener/referater).
På hjemmesiden er det muligt at hente mødekalender og abonnere på dagsordener og referater – hvilket blev antaget som en passende løsning.
Link til hjemmesiden: https://www.vallensbaek.dk/politik/dagsordner-og-referater
Pneumokok-vaccine – opdatering fra Susanne fra møde med lægerne
Susanne orienterede fra mødet med lægerne i september. Lægerne vaccinerer for pnenomokok på plejecentrene og fortalte at alt plejepersonale anbefales at blive vaccineret for influenza.
Punkt 4: Meddelelser fra formanden
Andet orienteringsmøde om budget 2020- afholdt torsdag d. 17. september 2020.
Leif og Helle deltog og fandt ingen grund til høringssvar. Der blev afsat 500.000 kr. til arrangementer for pensionister i 2021.
Leif orienterede om ovenstående. Forslaget om bortskaffelse af klippekortet bortfaldt, hvilket Leif bifaldt på vegne af ældrerådet til mødet.
Høringssvar vedr. Revideret kvalitetsstandard for alkohol- og rusmiddelbehandling samt misbrugshandleplan. Tilsendt på mail.
Ældrerådet har positivt tilkendegivet høringssvaret som Leif har udarbejdet.
Årligt møde med Bruger- og Pårørenderådet. Torsdag d. 22. oktober 2020 - Kl. 16.00 – 17.30 - Borger- og Kulturhuset, Lokale Engen og Toften. Kopi af invitation tilsendt. To skal deltage: Inger og John.
Inger og John deltager.
Danske Ældreråds repræsentantskabsmøde aflyst.
Punkt 5: Nyt fra råd og udvalg
Regionsældreråd v/Helle
Referat fra mødet d. 20.08.20 er sendt rundt til ældrerådet.
Social- og Sundhedsudvalget v/Leif, Birgit og John
Møde i SSU: 15.09.20. Der blev orienteret om følgende punkter:
- Huslejefastsættelse: Højstruphave og Pilehavehus orienterede om dette.
- Tilsyn på Kløverengen.
- Evaluering af ”Dit liv, du bestemmer selv” – projekt for 10. klasserne.
- Menighedsplejen – søgt §18midler og fået 6000 kr. til julemarked, som dog desværre aflyses pga. corona.
Leif orienterede derudover om høringsmateriale vedr. udbudsmateriale om kompressions- og støttestrømper.
Teknik- og Miljøudvalget v/Niels Erik og Helle
Intet nyt.
Danske Ældreråd v/ Niels Erik
Niels Erik orienterede om nyhedsbrev fra Danske Ældreråd:
- Artikel om demografimodeller og om hvor forskelligt dette gøres i kommunerne. Aftalt at Vallensbæk Kommunes kapacitetsprognose sættes på et kommende møde.
Niels Erik deltager i temamøde vedr. metoder til ældrerådsvalg.
Aktivitetsudvalget v/Helle og Inger
Intet nyt.
Redaktionsudvalget v/Leif og John
Intet nyt.
Bruger-pårørenderåd v/Inger og John
Se pkt. 4c.
Indkøbsturene v/Birgit og Niels Erik
Intet nyt – aflyst resten af 2020.
Aftalt at turene for 1. halvår 2021 sættes på dagsordenen til næste møde.
Vestegnens Ældreråd v/ Helle
Intet nyt.
Brugerbestyrelsen Seniorhuset v/Inger
Inger orienterede:
- Stadig restriktioner med max 50 personer – mange får desværre afslag.
- Vævning er blevet et stort hit/meget populært.
- Der afholdes ikke åbent hus i november, men man planlægger at lave forårsmarked i stedet.
- Yoga og dans aflyst indtil videre.
- Der bliver holdt julefrokost – men af flere omgange og med færdigkøbt platte (pga. corona).
Kostråd v/Birgit, John, Inger og Helle
Intet nyt.
Det Danske Madhus er (eneste) leverandør af mad i kommunen.
Punkt 6: Meddelelser fra
Kasserer v/Inger (lukket punkt)
Intet nyt.
Regnskab for 2020 skal på mødet i januar.
Alle v/alle
Pensionist-håndbogen: Niels Erik gjorde opmærksom på en fejl vedr. folkepension – sender rettelse til Mette som videreformidler.
Frit valg/hjemmeplejen i udbud: Inger spurgte om hjemmeplejen/frit valg var i udbud. Susanne bekræftede dette.
Punkt 7: Evt.
Møde i Svømmehalsgruppen: John orienterede om at styregruppen var blevet præsenteret for hvem der skal bygge svømmehallen og der var gennemgang af samtlige interessenters ønsker.
Cafe-møde d. 8. oktober: Mette orienterede om, at der til det aflyste cafe-møde var mødt 3 hold borgere op som gik skuffede hjem. Drøftelse af, at det kan være svært med kommunikation i disse corona-tider.
Nye ældreboliger i Pilehavehus: Susanne orienterede om de nye boliger i Pilehavehus – der vil muligvis være indflytning allerede fra februar i stedet for marts. Styregruppen ønsker at besigtige boligerne. Mette henvender sig til projektlederen og gør opmærksom på dette.
Kompetenceudvikling – ældreområdet: Susanne orienterede om at den planlagte kompetenceudvikling vedr. demens, som var planlagt til efteråret 2020, udskydes pga. corona.
Susannes deltagelse på møderne: Susanne efterspurgte en drøftelse af hendes deltagelse på møderne. Ældrerådet besluttede at de gerne ser hende deltage fremadrettet.
Samtykke til oplysninger på hjemmesiden: Mette indsamlede skriftligt samtykke til information/kontaktoplysninger på medlemmerne til hjemmesiden (navn, e-mail og telefon).
Mødedato: Tirsdag d. 3. november 2020 kl. 10.00-11.00
Lokation: Vallensbæk Kultur- og Borgerhus, Lokale Engen
Deltagere (Ældrerådet): Leif Larsen, Helle Glarø Mathiesen, Niels Erik Tulstrup, Birgit Rønne Seiersen, Gert Ehrhorn, John Riisgaard og Lisa Rydendahl
Afbud / Ikke til stede:
Deltagere (Vallensbæk Kommune, Center for Pleje og Omsorg):
Pleje- og Omsorgschef Susanne Ormstrup og Udviklingskonsulent Simon Lautrop Nielsen
Referent: Simon Lautrop Nielsen
Bilag: ”Vedtægt for ældrerådet i Vallensbæk Kommune” og ”Forretningsorden for Vallensbæk Ældreråd”
Fra vedtægt: ”Det konstituerende møde indkaldes og ledes indtil valg af formand har fundet sted – af det medlem, som har længst været medlem af et ældreråd. Hvis alle er nyvalgte eller flere har samme anciennitet, ledes mødet af den ældste af disse.”
Referat
Punkt 1: Præsentationsrunde
Gennemført.
Punkt 2: Godkendelse af dagsorden
Godkendt.
Punkt 3: Gennemgang af vedtægter og forretningsorden
(se bilag)
Gennemført.
Punkt 4: Konstituering af valget
Leif Larsen oplyste at han træder tilbage som formand 31.12.2020. Leif Larsen genopstiller ikke som formand.
a) Valg af formand
Niels Erik Tulstrup blev valgt som formand.
b) Valg af næstformand
John Riisgaard blev valgt som næstformand.
c) Valg af kasserer
Lisa Rydendahl blev valgt som kasserer.
Punkt 5: Fordeling af poster
a) Regionsældrerådet
Niels Erik Tulstrup og John Riisgaard
b) Social- og Sundhedsudvalget
Leif Larsen, Birgit Rønne Seiersen og Lisa Rydendahl
c) Teknik- og Miljøudvalget
Gert Ehrhorn og Helle Glarø Mathiesen
d) Danske Ældreråd
Niels Erik Tulstrup og John Riisgaard
e) Aktivitetsudvalget
Helle Glarø Mathiesen og Leif Larsen
f) Redaktionsudvalget
Niels Erik Tulstrup og John Riisgaard
g) Bruger-pårørenderåd
Birgit Rønne Seiersen og John Riisgaard
h) Indkøbsturene
Gert Ehrhorn og Helle Glarø Mathiesen (Birgit Rønne Seiersen er suppleant)
i) Vestegnens Ældreråd
John Riisgaard og Lisa Rydendahl
j) Brugerbestyrelsen Seniorhuset
Leif Larsen (ved forfald er Lisa Rydendahl suppleant)
k) Kostråd
Gert Ehrhorn, Helle Glarø Mathiesen og Lisa Rydendahl
Punkt 6: Beslutning: Mødedatoer 2021
2. onsdag hver måned, undtagen juli)
Møderne afholdes kl. 10.00-12.00 på Højrupgård
Onsdag d. 13. januar 2021
Onsdag d. 10. februar 2021
Onsdag d. 10. marts 2021
Onsdag d. 14. april 2021
Onsdag d. 12. maj 2021
Onsdag d. 9. juni 2021
Onsdag d. 11. august 2021
Onsdag d. 8. september 2021
Onsdag d. 13. oktober 2021
Onsdag d. 10. november 2021
Onsdag d. 8. december 2021
Mødedatoer godkendt.
Punkt 7: Evt.
- Leif Larsen oplyser at medlemmer modtager diæter.
- Niels Erik oplyser, at han ønsker en drøftelse af formålet med ældrerådet og en vision for arbejdet i ældrerådet. Niels Erik gjorde opmærksom på, at det er aftalt i det nuværende ældreråd, at der skal være en drøftelse af valgformen.
Punkt 8: Gruppefoto af ældrerådet til hjemmeside og presse
Gruppefoto foretaget.
Mødedato: Onsdag d. 11. november 2020 kl. 10.00-12.00
Lokation: Borger- og Kulturhuset, Lokale Sletten
Deltagere (Vallensbæk Ældreråd): Leif Larsen, Helle Glarø Mathiesen, Inger M. Andersen, Birgit Rønne Seiersen, Niels Erik Tulstrup, Gert Ehrhorn, John Riisgaard
Deltagere (Vallensbæk Kommune): Mette Kristensen, Udviklingskonsulent
Afbud / Ikke til stede: Susanne Ormstrup, Pleje og Omsorgschef
Referent: Mette Kristensen
Dagsorden
Punkt 1: Godkendelse af dagsorden
Dagsorden godkendt.
Punkt 2: Godkendelse af referat fra sidste møde d. 14. oktober 2020
Referat godkendt.
Punkt 3: Punkter fra sidste møde
a) Orientering om bruger-pårørende årsmøde (v/ John og Inger)
Mødet blev aflyst pga. sygdom. Der er aftalt nyt møde d. 17.11.20 med et stærkt begrænset deltagerantal pga. covid.19 (bruger-pårørenderåd, formand for SSU, ledere). Ældrerådet vil få tilsendt referat efter mødet.
b) Seniorboliger og andre interessenter (v/ Niels Erik)
På mødet i august blev det aftalt at seniorboliger skulle drøftes med andre interessenter. Det blev aftalt at dette punkt blev udskudt til det nye ældreråd tiltræder i 2021.
c) Indkøbsture 1. halvår 2021 (v/ Niels Erik)
Planen med indkøbcentrene for efteråret 2020 overføres til foråret 2021. Hvis det ikke lykkedes (grundet covid-19) aflyses turene fremadrettet.
d) Opdatering corona-situationen (v/ Susanne)
Mette orienterede at Susanne deltager som faglig repræsentant i task-force vestegnen som mødes 2 gange om ugen.
Punkt 4: Meddelelser fra formanden
a) Høringssvar kompressionsstrømper
Høringssvar godkendt af rådet og sendt retur til kommunen.
b) Høringssvar udbud tøjvask
Høringssvar godkendt af rådet og sendt retur til kommunen.
c) Høringssvar værdighedsmidler
Høringssvar godkendt og vil blive sendt retur til kommunen.
d) Høringssvar kvalitetsstandarder 2021
Leif orienterede om kvalitetsstandarderne og deres brug.
Ældrerådet ville indsende kommentarer/input til høringssvaret til Leif som vil udarbejde høringssvar.
e) Demografi/kapacitetsprognose
Orientering om Kapacitetsprognosen kommer på mødet i januar. Kommer på dagsordenen først på mødet og mødet udvides med ½ time.
Punkt 5: Nyt fra råd og udvalg
a) Regionsældreråd v/Helle
Intet nyt.
b) Social- og Sundhedsudvalget v/Leif, Birgit og John
- Har drøftet høringssvarene under andre punkter.
- Der blev afgivet kriterier for store boliger i Pilehavehus.
- John anbefalede at tilmelde sig på hjemmesiden ifht. info om dagsordener og referater.
- Birgit orienterede om at hun har skrevet til Vej og Park vedr. bænke på Pilestien. Hun har intet svar fået, men bænkene er sat op.
c) Teknik- og Miljøudvalget v/Niels Erik og Helle
Intet nyt.
d) Danske Ældreråd v/ Niels Erik
Intet nyt.
Der er kommet nyhedsbrev for oktober 2020 – intet særligt.
Niels Erik har deltaget i en temadag om valg – vender retur om evt. ny valgform i det nye år.
e) Aktivitetsudvalget v/Helle og Inger
Intet nyt. Julefest på idrætscentret aflyst.
f) Redaktionsudvalget v/Leif og John
Mette sørger for at kommunikere ud om konstituering af ældrerådet efter valget til kommunikation (VallensbækNU, hjemmeside mm.)
g) Bruger-pårørenderåd v/Inger og John
Intet nyt – se punkt 3a.
h) Indkøbsturene v/Birgit og Niels Erik
Intet nyt – se punkt 3c.
i) Vestegnens Ældreråd v/ Helle
Intet nyt.
j) Brugerbestyrelsen Seniorhuset v/Inger
Har holdt møde virtuelt (29.10.20)
- Julefrokost på Korsagergård er aflyst.
- Pga. corona-restriktioner må der være 10 på 1. sal og 10 i stuen (formiddag og eftermiddag opdelt).
- Man kan købe mad med hjem, få bragt frokosten ude og spise deroppe når der kun er 10 personer.
k) Kostråd v/Birgit, John, Inger og Helle
Intet nyt.
Punkt 6: Meddelelser fra
Kasserer v/Inger (lukket punkt)
Alle v/alle
Niels Erik har aftalt med Leif om de laver et overdragelsesdokument ifht. formandsposten.
Punkt 7: Evt.
Referat fra konstituerende møde: Der er kommet en enkelt kommentar fra Niels-Erik. Godkendt fra de tilstedeværende medlemmer og afventer Lisa, hvorefter referatet er godkendt og lægges på hjemmesiden.