
Politiet oplever desværre, at der foregår svindel rettet mod de ældre borgere.
Svindlernes metoder
Svindlerne ringer til de ældre borger og udgiver sig for at være fra banken, politiet eller anden myndighed og advarer om mistænkelige transaktioner på kreditkortet. De tilbyder deres hjælp til at få spærret kortet, hente det og udstede et nyt.
Svindlerne ringer også telefonisk og lokker borgerne til at overføre penge til diverse konti eller oplyse personlige koder, igen under påstand om mærkelige transaktioner.
Hvad skal du gøre
- Vær skeptisk, når du modtager et uventet opkald.
- Du skal aldrig give din PIN-kode eller kreditkort til nogen (gælder også NemID og MitID).
- Banken vil aldrig bede dig udlevere følsomme oplysninger over telefonen.
- Politiet eller banken vil aldrig komme hjem til dig, for at hente dit hævekort eller din kode.
- Møder personen alligevel op hos dig, så afvis at lukke dem ind.
- Hvis du bliver ringet op af nogen, så spørg om deres navn og hvor personen ringer fra. Find selv nummeret til banken eller den pågældende politikreds og ring tilbage. Bed om at blive stillet om til den pågældende medarbejder.
Bestil et politi-foredrag
Det kan som en større forsamling bestilles, at der kommer nogen fra politiets forebyggende afdeling ud og giver tip, trick, råd og budskaber, til hvordan man undgår at blive offer for svindlerne.
Et forebyggende foredrag kan bestilles her: www.politi.dk/bestil-en-betjent