You are here

Vallensbæks makerspaces printer visirer til hjemmeplejen

Date: 30. April 2020
Visirerne skal bruges i kampen mod corona.

På Egholmskolen har 19 3D-printere siden fredag været i gang med at printe 300 visirer. Visirerne skal bruges af Vallensbæks hjemmepleje.

Visirerne bliver lavet i Egholmskolens såkaldte makerspace-rum, et lokale med teknologiske værktøjer, som alle tre skoler i Vallensbæk indviede sidste efterår.

Manden bag Vallensbæks visir-produktion hedder Anders Nissen. Han er til daglig IT-medarbejder på Egholmskolen og desuden medlem af netværket ’Makers mod Corona’, hvis medlemmer står for at producere værnemidler til sundhedspersonale over hele landet. Værnemidlerne er en vigtig del i kampen mod corona.

”Det er vigtigt, at vi hjælper der, hvor vi kan, og det er grunden til, jeg står her. Jeg ved, at der mangler værnemidler, og det er superfedt at kunne hjælpe og se, at vi gør en forskel,” siger Anders.

Visirerne er godkendt af Sundhedsstyrelsen og bliver printet efter en fil, som ’Makers mod Corona’ har lavet. 3D-printerne printer den hårde bøjle, hvorfra der skal hænge et stykke plastik som beskyttelse. Plastikbeskyttelsen er lavet af transparenter fra gamle overhead-projekterer, der lå i rådhusets kælder, og som nu er blevet upcyclet. Opgaven med at samle bøjle og plastikbeskyttelse har medarbejdere i Vallensbæk Kultur- & Borgerhus stået for.

For at have nok printere har Anders suppleret med printere fra Vallenbæk Skole og Pilehaveskolens makerspace-lokaler. Hans lille printerfarm kan printe i alt 120 visirer om dagen.

Du kan læse mere om 'Makers mod Corona' her.

Hvad er makerspace?

  • Et makerspace er et lokale eller område med forskellige teknologiske værktøjer til rådighed, f.eks. 3D-printere, laserskærere og folieskærere, men også klassiske redskaber til prototyper såsom ispinde, pap og lim. Redskaberne giver mulighed for undervisningsforløb, hvor eleverne kan designe og producere konkrete objekter.
  • Eleverne vil også få mulighed for at arbejde med kodeteknologier, der er kodebare kredsløb som microbits og programmerbare robotter. Her lærer eleverne at forstå, hvordan computere omsætter kode til handling.
  • Redskaberne og teknologierne i makerspace kan inddrages i alle fag og tværfaglige undervisningsforløb. Der kan produceres hjemmelavede brætspil til historie, laves logoer på laserskærer til arbejde med reklamer i dansk, eller der kan produceres 3D-modeller til fysik- og biologiundervisningen.
  • Vallensbæks makerspaces er skabt i samarbejde med virksomheden Hippomini, der udvikler digitale læringsmidler til børn.
Sidst opdateret 30.04.2020