You are here

Letbanen får grønne tog

Date: 15. Oktober 2019
Når Hovedstadens Letbane ruller ud i 2025, bliver det grønne tog, der vil køre på strækningen mellem Ishøj og Lyngby.

Hovedstadens nye letbane bliver grøn i mere end én forstand. For at sikre genkendelighed, synlighed samt en høj grad af trafiksikkerhed på vejene har bestyrelsen i Hovedstadens Letbane nemlig besluttet at gøre de kommende letbanetog grønne.

"Letbanen skal opleves i sammenhæng med de øvrige offentlige transportformer i hovedstadsområdet, som alle har hver sin karakteristiske farve; det røde S-tog, den hvide metro og de gule busser. Farverne hjælper kunderne med at genkende transportformerne og skelne mellem disse. Med den grønne farve bliver letbanen genkendelig og synlig i bybilledet ligesom bus, tog og metro”, forklarer Trine Græse, der er næstformand i Hovedstadens Letbane og borgmester i Gladsaxe Kommune, som står bag projektet sammen med ti andre kommuner og Region Hovedstaden.

På midten af de grønne letbanetog vil der også være et sort ”bælte”, som er trukket langt ned, så udtrykket adskiller sig fra busserne.

Bæltet skal minde passagerne om, at det er nemt at træde ind og ud af toget, også hvis man har barnevognen eller rollatoren med. Derudover vil hvide markeringer på midten af dørene indramme døråbningerne, når dørene åbner. Disse markeringer vil bl.a. hjælpe svagtseende, når de skal ind og ud af toget.

Synlighed øger trafiksikkerheden

Den stærke grønne farve på letbanetogene kan også være med til at øge trafiksikkerheden på vejene, når letbanen først går i drift.

Lyse og stærke farver er nemlig generelt mere synlige i trafikken end mørke og grålige farver, fortæller Rebekka Nymark, der er direktør i Hovedstadens Letbane.

Derudover adskiller den grønne farve sig fra mange af de ting, man ser i de byrum, som letbanen vil køre igennem. På den måde vil letbanen skille sig ud og blive set, tilføjer hun.

”Vi ved, at letbanen er en ny transportform i hovedstaden, og at alle andre trafikanter skal vænne sig til at færdes omkring letbanen, når den går i drift. Derfor har vi særlig stort fokus på samspillet mellem letbanen og den øvrige trafik, og her spiller farven på togene også en rolle”, siger Rebekka Nymark, direktør i Hovedstadens Letbane.

Sidst opdateret 15.10.2019