Hjemmeplejen og Hjemmesygeplejen

Vallensbæk kommune leverer både praktisk hjælp, personlig pleje og sygepleje til kommunens borgere.

Hvis du har brug for hjemmehjælp eller hjemmesygepleje, skal du visiteres til det.
Se kontaktinformation i rubrikken 'kontaktinformation til Visitationen'

Medarbejderne

Du vil møde social- og sundhedshjælpere, social- og sundheds­assistenter, sygeplejersker samt elever og studerende, afhængig af hvilken hjælp du er blevet visiteret til. Vi lægger vægt på medmenneskelige værdier og evnen til at dra­ge omsorg for andre. Medarbejderne deltager jævnligt i kurser for at opnå nye kompetencer og ny viden for at kunne yde den bedste service til dig.

Alle medarbejdere bærer uniform og et synligt identifikations­kort med billede. Medarbejderne har naturligvis tavshedspligt.

Omsorg og tryghed

Vi lægger stor vægt på omsorg, nærvær og personlig kontakt – og dermed tryghed for at skabe de bedst mulige rammer i hverdagen.

Du er tilknyttet en bestemt gruppe i hjemmeplejen og vi vil sikre os, at gruppens medarbejdere kender dig godt.
Det vil give dig tryghed, når det indimellem er nødvendigt at sende en afløser for dine faste hjælpere.

 

Kontaktinformation til Visitationen

Visitationen
Kontakt visitationen hver dag mellem klokken 8.30-10.30

 Du kan læse mere om Vallensbæk Kommune serviceniveau i kvalitetsstandarderne

 Kvalitetsstandarder 2025

 

Hjemmepleje og Hjemmesygepleje

Hjemmehjælp vil sige, at du som borger under særlige omstændigheder ved alderdom eller sygdom kan få hjælp til fx rengøring, indkøb og tøjvask i dagtimerne samt personlig pleje og omsorg hele døgnet.
Det er hjemmeplejen eller en privat leverandør, som varetager din hjemmehjælp.

Der er to former for hjemmehjælp, nemlig varig og midlertidig hjemmehjælp:

  • Varig hjemmehjælp bliver tilbudt ved vedvarende svækkelse eller sygdom.
  • Midlertidig hjemmehjælp bliver tilbudt ved kortvarig sygdom.

Hjemmeplejen er opdelt i geografiske distrikter, og det er din adresse, der er afgørende for hvilket distrikt du er tilknyttet. Hvis du har valgt en privatleverandør, dækker denne hele kommunen, uafhængigt af distrikterne. Kommunens hjemmepleje er opdelt i følgende distrikter:

  • Hjemmeplejen Rønnebækhus
  • Hjemmeplejen Nord
  • Hjemmeplejen Syd

For at få hjemmehjælp skal du først visiteres af én af kommunens visitatorer. Når du søger om eller modtager praktisk/personlig hjælp eller madservice, og hvis du har et potentiale til at blive mere selvhjulpen, bliver du tilbudt det der hedder et rehabiliteringsforløb. Det er kommunens visitatorer der vurderer, i samarbejde med dig og eventuelt pårørende, om du er i målgruppen til et rehabiliteringsforløb. Et rehabiliteringsforløb går ud på at afdække hvad du selv, eller dine pårørende kan klare, og hvad der er behov for hjælp til, fra kommunen. Et tværfagligt team, bestående af terapeuter og hjemmeplejen, vil i samarbejde med dig udarbejde en plan for indsatserne. Efter endt rehabiliteringsforløb, vil du modtage en afgørelse, hvor det fremgår, hvilken hjælp der vil blive ydet og en begrundelse for afgørelsen.

Du kan læse mere i Vallensbæk Kommunes Kvalitetstandarder her, Kvalitetsstandarder 2024 - hjælp, støtte og rehabilitering

Du kan frit vælge, om du ønsker, at kommunen (Hjemmeplejen) skal yde din hjemmehjælp, eller om du vil vælge en af de godkendte private leverandører. Kommunen har i øjeblikket DFS plus som godkendt privat leverandør.

Hjemmeplejen Nord Pilehavehus
Løkkekrogen 3-5
2625 Vallensbæk
Tlf. 43 86 12 00


Hjemmeplejen Syd
Vallensbæk Stationstorv 6
2665 Vallensbæk
Tlf. 43 73 43 44


Hjemmeplejen Rønnebækhus
Vallensbæk Stationstorv 6
2665 Vallensbæk
Tlf. 43 73 43 44

DFS Plus
Husby Allé 19, 1. sal.
2630 Taastrup
Tlf. 43 54 77 33
E-mail: service@dfs-plus.com

Hjemmesygeplejen samarbejder med Hjemmeplejen, sygehuse og læge.

Hjemmesygeplejerskerne udfører forskellige slags opgaver. De kan fx skifte forbindinger, hjælpe med administration af medicin og giver råd, støtte og vejledning. Hjemmesygeplejen vil i samarbejde med dig aftale, hvornår de kommer på besøg, og hvad der skal ske.

Hjemmesygepleje bliver ydet efter behov og er gratis uanset omfang og modtagerens økonomiske situation.

 

Tilsynsrapporter

Nedenfor vil I kunne finde tilsynsrapporter fra kommunens hjemmepleje og hjemmesygepleje. Tilsynsrapporterne er tilgængelige i 3 år fra tilsynsdato. 

Tilsynsrapport, Ældretilsyn, Hjemmeplejen Syd, 2024.

Tilsynsrapport, Sundhedsfagligt reaktivt tilsyn, Hjemmesygeplejen 2024.

 
 

I Vallensbæk Kommune sætter vi borgeren i centrum og udvikler vores service i et samspil med borgerne og med udgangspunkt i borgernes behov.

Kommunen gennemfører hvert andet år en tilfredshedsundersøgelse blandt borgere, der modtager praktisk hjælp og/eller personlig pleje fra hjemmeplejen eller de private leverandører.

Tilfredshedsundersøgelsen 2022 er lavet i samarbejde med MEGAFON.

Mad- og indkøbsordning til ældre

Ældre borgere, der ikke selv kan lave deres egen mad, kan få mad via Vallensbæk Kommunes madordning

Det er kommunens visiterende sygeplejersker eller sygeplejerskerne i Hjemmeplejen, der vurderer, om du kan komme med i madordningen.

Vores leverandør Det Danske Madhus tilbereder mad til pensionister i adskillelige kommuner, og de har deres egne chauffører, der sørger for at bringe maden ud. 

Du kan vælge mellem 4 forretter, 14 hovedretter og 10 desserter. 

Maden leveres hver dag mellem kl. 11.00 - 13.00 til borgerens hjem.

Du kan vælge at modtage maden varm og spiseklar, eller du kan vælge at få maden leveret kold, så du selv varmer den op, når det passer dig.

Du kan kontakte de visiterende sygeplejersker eller leverandøren for at høre mere om de individuelle tilbud.

Kommunen har indgået aftale med to leverandører af dagligvarer, som leverer varer til døren til de af kommunens borgere, der ikke selv har mulighed for at foretage sine ugentlige indkøb.

Dermed får hjemmehjælperne mere tid til at være ”varme hænder”, dvs. tid til mere omsorg og pleje blandt kommunens ældre borgere.

For at sikre det frie valg for borgeren, har kommunen indgået aftale med to leverandører, Intervare A/S og Egebjerg Købmandsgård A/S, som begge pakker og leverer dagligvarerne til sine kunder.

Bestilling af varer

Borgeren kan enten selv ringe op og bestille varer eller vælge at blive ringet op på et fast tidspunkt af en personlig indkøber, som dermed tager imod bestillingen over telefonen. Hvis der er behov for det kan hjemmehjælperen også hjælpe med bestillingen. Der er endvidere mulighed for selv at bestille direkte fra internettet.

Der er desuden ingen vægtbegrænsning på bestillingen, som der var tidligere, hvor hjemmehjælperen skulle bære varerne hjem.

Betalingen foregår via betalingsservice, så man ikke behøver at bekymre sig om at have kontanter klar til betalingen. Derudover bliver varerne leveret på et fast tidspunkt hver uge, som borgeren selv aftaler med firmaet, og det er altid den samme chauffør – eller eventuelt hans faste afløser – der bringer varerne, hvilket er med til at give tryghed.

Chaufføren bærer varerne helt ind i køkkenet og sætter køle- og frysevarer på plads, hvis man har brug for det. Chaufføren tager også imod returflasker og afregner panten kontant.

Havehjælp og Snerydning

Borgere med et svækket helbred, eller som modtager varig hjemmehjælp, kan få hjælp til klipning af hæk, græsslåning og snerydning.

Hvis du opfylder betingelserne for at modtage varig hjemmehjælp, kan du komme med i ordningen. Det samme gælder, hvis du  på grund af varig generel svækket helbred ikke selv kan udføre arbejdet. Hvis der i husstanden er raske personer over 16 år, vil du som hovedregel ikke kunne blive visiteret til haveordning. Vurderingen tager udgangspunkt i en samlet individuel vurdering af husstandens formåen.

Betaling

Brugerne skal betale den fulde udgift for at få udført havearbejde og snerydning. Beløbene vil blive opkrævet efterhånden som arbejdet bliver udført.

Visitationen

Hos visitatorerne kan du få nærmere information omkring vilkår og priser. De kan også svare på eventuelle spørgsmål, som du måtte have.